• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Symphysodon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2012
Beste Forummers,

Ik krijg een vraag van een collega:
Weet iemand waarom de functie FOUTFUNCTIE foutfunctie heet? Het heeft toch helemaal niks met fouten te maken? Als ik goed geïnformeerd ben is het de integraal van 0 naar x volgens onderstaande functie

foutfunctie.JPG

en hiervoor bestaat in de wiskunde geen oplossing en dat is niet leuk, maar kan gelukkig wel numeriek opgelost worden met de foutfunctie in Excel.
Het blijft toch een vreemde naam voor een integraalfunctie, of is er een verklaring voor?

mvg
Marco

=FOUTFUNCTIE(ondergrens)

In dit geval wordt de functie gebruikt voor het beschrijven van de reactiewarmte in een oven volgens een algemene formule: y=a.EXP(-b.X^2). Wil je met deze functie de reactiewarmte weten dan moet je dus kunnen integreren en dat kan met FOUTFUNCTIE.

Het gaat in dit geval om de naam van de functie en niet om de uitvoering, dat laat ik aan mijn collega over. :D

Had ik inderdaad ook gevonden in mijn taalpakketje is het ERF() of ERF.PRECISE() maar boeit niet zoveel. Waarom Microsoft aan bepaalde functies een bepaalde naam geeft en waarom de vertalingen in diverse versies niet aasluiten lijkt mij meer een vraag die gericht moet worden aan Microsoft.:d

Wat leesvoer erbij waaruit blijkt waar de naam van de functie vandaan komt. https://en.wikipedia.org/wiki/Error...atistics, and partial differential equations.

Laatst bewerkt:
De kans dat je op basis van een gevonden waarde een onjuiste conclusie trekt of die waarde binnen het foutenmargegebied van een vooraf vastgelegde waarde ligt.
Als je de lengte van Nederlandse vrouwen meet en je een meeetwaarde van 245 cm hebt moet je kunnen beslissen of dit een uitschieter in de steekproef is, of een meetfout. Vooraf stel je dan met de foutfunktie in wanneer je welke beslissing neemt: in sociaal-wetenschappelijkk onderzoek wordt veelal een alpha van 5% gehanteerd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan