Foutieve verwijzing in een keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Butskever

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2014
Hallo
Ik heb een tweetal tabellen:
Tabel: Gereedschap
Tabel: Locatie

Tabel Gereedschap heeft nu nog drie kolommen (maar dit worden er nog meer):
Id (primaire sleutel)
Gereedschap (korte tekst)
Locatie (Numeriek, keuzelijst met invoervak)

foto locatie van gereedschap.jpg

De kolom locatie is een keuzelijst met invoervak. De info van de betreffende locatie wordt opgehaald uit de tabel Locatie.
De tabel Locatie heeft twee kolommen:
Id (primaire sleutel)
Locatie (korte tekst)

De reden om dit zo te koppelen is dat er locaties toegevoegd kunnen worden door simpelweg in de tabel Locatie locaties toe te voegen. De nieuwe locaties kunnen dan direct geselecteerd worden in de hoofdtabel Gereedschap.

Nu heb ik een query gemaakt die een overzicht maakt van de locaties van de verschillende gereedschappen:
foto locatie van gereedschap 2.jpg

Tevens heb ik een formulier gemaakt op basis van die query en hierop heb ik in de koptekst een keuzelijst met invoervak gemaakt en hierop een filter gezet. Het filter werkt prima, maar ik krijg alleen niet de locatienamen te zien, maar de primaire sleutel (in dit geval nog 1,2 en 3 omdat er nog maar 3 locaties zijn aangewezen). Hoe krijg ik hier de namen van de locaties zichtbaar (dus kolom Locatie ut de query)?
foto locatie van gereedschap 3.jpg

Ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg het gewoon niet werkend!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Tevens heb ik een formulier gemaakt op basis van die query en hierop heb ik in de koptekst een keuzelijst met invoervak gemaakt en hierop een filter gezet. Het filter werkt prima, maar ik krijg alleen niet de locatienamen te zien, maar de primaire sleutel (in dit geval nog 1,2 en 3 omdat er nog maar 3 locaties zijn aangewezen). Hoe krijg ik hier de namen van de locaties zichtbaar (dus kolom Locatie ut de query)?
Bekijk bijlage 366007

Door in de query van de keuzelijst met invoervak een tweede kolom toe te voegen die de naam van de Locatie toont. In de eigenschappen van de keuzelijst met invoervak zet je vervolgens de afhankelijke kolom op de eerste kolom (je filter immers op Id), en de breedte van de eerste kolom op 0 cm zodat je hem niet ziet.

Hallo Tommy78
Ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoelt. Zou je het wat nader willen toelichten?

Het filter werkt prima, .... Hoe krijg ik hier de namen van de locaties zichtbaar (dus kolom Locatie ut de query)?
Dat is heel simpel, en zou je hebben kunnen voorkomen door geen keuzelijsten in tabellen te gebruiken (in mijn boek is dat een absolute NONONO!) maar alleen keuzelijsten op je Formulieren te maken. Daar zijn ze (de keuzelijsten) ook voor bedoeld; Microsoft heeft nooit de bedoeling gehad om keuzelijsten in tabellen in te bouwen. Althans: dat hoop ik toch echt. Want het slaat helemaal nergens op. Onder andere vanwege het 'probleem' dat jij nu ervaart.

Wat is er aan de hand, en hoe los je het (simpel, zoals gezegd) op? Keuzelijsten op een formulier baseer je doorgaans op een tabel (tabel Locatie dus). Als je op een formulier de wizard gebruikt om een keuzelijst te maken, dan selecteer je in die wizard die tabel, en dan gebruik je het veld Locatie om de locatie te kiezen. Access stelt dan voor om het Sleutelveld te verbergen, en dat is prima. Want je wilt die nummers niet zien, maar de tekst. En dan ben je dus klaar.

In jouw geval heb je dus wat extra werk, want in jouw geval is de eerste kolom die als query voor de keuzelijst gebruikt wordt niet verborgen. En dat zie je dan terug in de Eigenschappen van die keuzelijst, bij Kolombreedten. Daar staat dan bijvoorbeeld: 2,54cm; 2,54cm. En daarmee zie je dus beide kolommen van je tabel. Je moet die getallen daarom veranderen, naar bijvoorbeeld 0cm; 5cm. Met deze waarden is de eerste kolom (ID) niet meer zichtbaar, en zie je alleen de locatienamen.
Een andere eigenschap staat wellicht ook verkeerd: bij Aantal kolommen staat vermoedelijk de waarde 1, en daar moet de waarde 2 staan. Of, als je meer kolommen hebt, een hoger getal.
De laatste eigenschap die ik dan nog in stel is de eigenschap Lijstbreedte. Die maak ik altijd gelijk aan de totale breedte van de gebruikte kolommen (hier: )=5=5cm) en daar tel ik dan 0,7cm bij op, zijnde de breedte van het keuzelijst knopje. De Lijstbreedte wordt dan 5,7cm

En dat lost je probleem op.

Hallo AccesGuru
Ik heb het opgelost op jouw beschreven voorkeur methode. Dank je wel. Het werkt nu perfect.

Groet

En leer jezelf aan om geen keuzelijsten meer in tabellen te maken :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan