Foutieve weergave in IE terwijl de weergave in firefox/chrome wel goed is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Radio247

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2011
Berichten
31
Ik wil graag een html menu gaan gebruiken i.p.v. een java scripting vanwege de vele verschillende media systemen. (tablet, smartphone, pc)

Nu is de weergave in Mozilla Firefox en Chrome getest en goed werkend echter in Internet Explorer niet.
Uit divers publicaties op internet heb ik begrepen dat het te maken heeft met ul en ol in de scripting en CSS.
De huidige versie laten testen op W3C gaf geen afwijkingen.

Heeft iemand tips over wat en hoe de CSS aan te passen zodat het wel goed gaat werken in IE?

Voor weergave: http://www.radio247.nl/test/menu.html

Alvast bedankt :)
 
Hoi Radio247,
De huidige versie laten testen op W3C gaf geen afwijkingen.
Hé, da's merkwaardig, bij mij zegt w3c iets heel anders:
  1. De CSS is valid css3, maar geen valid css2.1 (en Internet Explorer ondersteunt css3 niet volledig; ook: verschillen tussen IE8 en IE9).
  2. Ernstiger is dat de html-validator aangeeft: 19 Errors, 2 warnings.
En dan is het niet zo verwonderlijk dat Internet Explorer er niks van bakt:
  • Er is het vreselijk verouderde Doctype HTML 4.0 Transitional gebruikt. Daardoor schiet IE in de "quirksmode" = de fratsentoestand van Internet Explorer 5, die op essentiële punten afwijkt van de standaarden voor css.
  • Na de <body>-tag komt een link naar een stylesheet; die hoort in de <head> te staan.
  • Daarna komt er een tweede </head>, en een tweede <body>.
  • Dan komt er twee (!) achterhaalde <center>-tags, die je met goed fatsoen niet meer kunt gebruiken (zo'n 15 jaar geleden al afgekeurd).
  • In het menu staat een </li> te veel (regel 31).
  • De <div id='cssmenu'> wordt niet afgesloten met een </div>.
Voor leesvoer: zie dit topic!

Daarna komt de css-opmaak pas kijken!

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Hierbij wil ik je heel hartelijk danken voor je hulp.

Er zaten inderdaad een aantal slordige fouten in doordat ik het script "even"uit een ander deel had overgenomen.
Na corrigeren en opnieuw laten valideren heb ik alle errors en meldingen kunnen oplossen, ook in de css.
Helaas blijft explorer de weergave foutief doorgeven en kan ik geen pagina meer vinden waar ik css hacks hiervoor terug kan vinden.

Ik blijf rustig verder zoeken naar een oplossing.
 
Hoi Radio247,
Ik blijf rustig verder zoeken naar een oplossing.
Ah, maar je hebt m'n eerste tip (het Doctype veranderen) nog niet doorgevoerd. Dan blijft IE dwars liggen: ondanks correcte html en css > want IE volgt dan de standaarden voor css niet.

Maak er maar eens van ...:
HTML:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
... enz.
... en het meeste leed in IE is geleden, gewoon zonder extra hacks! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
CSSHunter... SUPER bedankt voor deze op zich eenvoudige oplossing.

Ik was naar de vermelding van de doctypy aan het zoeken geweest maar vond de resultaten van m ijn zoektocht niet geheel duidelijk.
Na copieren en plakken van je reactie is het hele probleem nu opgelost.

De opmaak afwerken met kleuren en ik kan dit menu gaan gebruiken in plaats van mijn huidige javascript menu.
Mijn planning is namelijk om zo weinig mogelijk java te verwerken en alles volgens de nette standaarden te gaan inrichten, zodat het met elke systeem zal kunnen werken.

Muzikaal groetend... :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan