Foutieve weergave Spry menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Suchard

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2011
Ik ben bezig met een website, maar het spry-menu word verkeerd weergegeven op de 'echte' browser. In dreamweaver live view en browser view ziet het eruit zoals het eruit moet zien.

Hieronder staat een afbeelding zoals het er uit moet zien, en dit geeft ie ook aan in live view en browser view

Wat doe ik fout?

www.suus-design.nl

Groetjes Suchard

Schermafbeelding 2011-02-25 om 09.53.26.png

Laatst bewerkt:
In de broncode staat dat de spry-css opgehaald moet worden in:
<link href="../SpryAssets/SpryMenuBarVertical.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
Maar daar staat ie niet.
Kan ook wat moeilijk, want 1 map-niveau hoger dan de root (waarin de pagina staat: www.suus-design.nl/templatedef2.html) kan de server niet bij komen. ;)

Ik zou 'm dus uploaden naar:
HTML:
<link href="http://www.suus-design.nl/SpryAssets/SpryMenuBarVertical.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
En hetzelfde geldt voor het bij het spry-menu nodige javascript: SpryMenuBar.js. Ook dat is momenteel niet op de server te vinden.
Is er in Dreamweaver niet een optie "uploaden inclusief alle toebehoren"?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi CSSHunter,

Je bent de held van de dag!!! Ik heb het mapje Spry assets in de public map gezet, en toen was het opgelost.
Dus SUPER bedankt voor de hulp.

Groetjes Suchard

Hoi Suchard,
Nog 2 tipjes van de H.v.d.D.!;)

Container-breedte
Je hebt nu de breedte van de .container staan op 1024px. Beter is er 980px van te maken, dan heb je nog wat speling in de breedte. Die is hard nodig voor bezoekers op een resolutie van 1024*768px, want bij een hogere pagina moet de scrollbalk aan de rechterkant er nog van af. Nu krijgt men dit te zien:

suus-hoekje.png

De afbeeldingen (en teksten) aan de rechterkant komen er net wel op (heel krap), of net niet. En in elk geval verschijnt er onderaan zo'n lelijke en onhandige links/rechts scrollbalk. Met een breedte van 980px past alles er wel op.
Attentie: paginabrede afbeeldingen zoals de header moeten dan ook iets smaller worden.

Ontwerp-resolutie
Waarschijnlijk heb je het bovenstaande niet opgemerkt, omdat je de site bouwt met een hogere resolutie dan 1024*768px. Dan zie je dit verschijnsel niet.
Iets dergelijks geldt voor de intro-pagina. Dit zal de bedoeling zijn:

suus-screen-1280x1024.png

resolutie 1280*1024px

Maar bezoekers met een kleiner beeldscherm zien dit:

suus-screen-1024x768.png

resolutie 1024*768px
  • Wie gaat scrollen op zoek naar een menu, ziet alleen maar de voetjes.
  • Pas daarna zal men met de muis op weg gaan naar de afbeelding zelf, om te zien of daar nog wat te klikken valt.
  • Behalve niet zooi mooi is het dus ook minder gebruikersvriendelijk.
Dan is het misschien beter om de afbeelding zo te maken dat deze er ook bij 1024*768px nog mooi op kan. Dan krijgen de hoge resolutie-bezoekers ook een wat kleiner plaatje te zien, maar dat is m.i. minder storend dan een afgesneden afbeelding voor de 1024*768-bezoekers.
Veiligheidshalve gebruik ik bij het webbouwen altijd een reso van 1024*768px. Dan kom ik later nooit voor verrassingen te staan. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi HVVD ;-),

Bedankt voor de tips.

Dus als ik je goed begrijp de grootte van de container naar 980.

Maar kan ik de hoogte van 768 px wel zo laten of moet die naar 735 of 600??
Ik wil eigenlijk alles erop, zonder scrollen.

En weet je misschien ook hoe ik het kader, wat verschijnt om de container als ik klik op de eerste pagina, kan laten verdwijnen, ik vind het mooier als er geen "lijn" omheen komt.

Groetjes Suchard

Hoi,

Ik heb eens gekeken hoe het er dan uit komt te zien als ik uitga van een klein scherm, dan blijft er maar 520 px over om wat in te zetten.
Dat is allesbehalve fraai.
Ik denk dat het type bezoekers van deze site over het algemeen een groter beeldscherm heeft, dus misschien toch beter om het op 735 te houden qua hoogte.

Ik hoor graag je mening.

Groetjes Suchard

Aha, in dat geval is er ook een mogelijkheid om met css de afbeelding automatisch te laten meeschalen met de beschikbare hoogte:
Werkt bij alle window-formaten *), ook bij 800*600px of kleiner (!), en zelfs bij Internet Explorer 6. :D

Het kadertje om het img is in deze opzet vanzelf niet meer van toepassing, omdat het img geen link meer is.
In andere gevallen is het op te lossen met:
a img { border: 0; }

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan