• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding bij gebruik vert.zoek

Status
Niet open voor verdere reacties.

ezt85

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2017
Berichten
4
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een excel sheet waarin een vert.zoek formule een bepaalde waarde moet aangeven. (Gewicht van een staal profiel)
De kolom van het pull-down menu geeft waardes als 25x30, 50x50 en 100x10 (afmetingen profiel). Wanneer ik de formule =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D27;gegevens!T3:U26;2);0) gebruik, werkt alles prima met de waardes als 25x30, maar wanneer de eerste waarde over de 100 gaat zoals bij 100x10, geeft de uitkomst van de formule "0" weer als zijnde een fout.
Ik kan hier geen oorzaak voor vinden.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

mvg,

Eric
 
Waarschijnlijk kan de VERT.ZOEKEN functie de gezochte waarde niet vinden en geeft #N/B als fout. De ALS.FOUT maakt hier vervolgens 0 van....

Je kan nog proberen:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D27;gegevens!T3:U26;2[COLOR="#FF0000"];0[/COLOR]);0)
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, probeer eens in D13:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C13;gegevens!AC3:AD110;2[COLOR="#FF0000"][B];0[/B][/COLOR]);0)

PS Ik hoop voor je dat er niet vaak iets veranderd in de layout van je sheet, moet je alle formules in kolom D weer bij langs... :)
 
Tip 1: kijk eens naar tabellen, is hele handige optie ;) (in combinatie met bijv. Indirect kun je dit dan ook meteen gebruiken voor de input van jouw validatie
Tip 2: Vermijdt Als.fout, je ziet het in jouw vraag; als.fout maskeert een fout die niet bedoeld was om te maskeren. (Als.fout is zo ongeveer de meest waardeloze functie in excel en heeft enkel nut in matrix formules waarin je eerst zelf bewust een fout creëert om deze daarna weer weg te poetsen)

Wat wil je eigenlijk maskeren? De #N/B als de cel in kolom C nog leeg is, anders kan niet toch? Controleer dan daar op.
=ALS(ISLEEG(C13);0;VERT.ZOEKEN(C13;gegevens!AC3:AD110;2;0))
 
Bedankt voor de input.
Het werkte nu inderdaad. Ik ga morgen eens aan de slag met de volledige sheet, om te kijken of ik het daar ook werkend krijg.


Het verbergen gaat inderdaad om de #N/B. Ik zal de formule er eens op aanpassen.

mvg,

Eric
 
Ik had me maar even op de oorspronkelijke vraag geconcentreerd. ;)
Ben het wel met Eric (post #4) eens, er zijn elegantere oplossingen.
Maar goed, het kan wel zo...

Als je tevreden bent met de antwoorden hier kun je de vraag rechtsboven op "opgelost" zetten.
 
Bedankt allemaal voor de input. Ik heb de formules werkend gekregen. Ik ga nu aan het werk om de sheet goed af te ronden en een mooie versie te maken.
Bedankt allemaal.

Mvg,

Eric
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan