foutmelding bij openen directory op cd met jpg-bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

robvede

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Ik heb een cd met jpg-fotobestanden gekregen van mijn dochter welke cd ik helaas niet kan openen in Windows XP pro op mijn nieuwe Dell-pc. De cd is gebrand op een nieuwe Mac-computer met het meest recente besturingssysteem. Nu is het wel zo dat de jpg-bestanden staan opgeslagen in een directory die in de benaming het teken / bevat, en naar ik weet kan windows daar niet mee overweg. Het typische is echter dat mijn dochter de desbetreffende cd op haar eigen windowsXP-pc wel kan openen, en ook bij haar buurman lukt dat wel in Windows XP. Mijn foutmelding zegt steeds dat de te openen directory verwijst naar een locatie die niet toegankelijk is. Als ik in het contextmenu op eigenschappen klik geeft het als inhoud 0 bytes weer. Maar als ik de inhoud van de cd op virussen laat scannen door McAfee loopt hij alle daarop staande bestanden zichtbaar door. Is er mischien een mogelijkheid de bestanden toch zichtbaar te maken? Iemand een suggestie? Bij voorbaat dank voor uw moeite.

Heb je al geprobeerd om ze niet eerst te openen, maar eerst naar de hdd te kopieren, al dan niet onder gelijktijdige naamsverandering en ze pas na het kopieren te openen?

Bedankt voor de reactie.
Ja, dat heb ik gedaan, maar ook dan krijg ik een foutmelding, en wel de volgende: "Kan bestand niet kopiëren. Kan geen gegevens van het bronbestand of bronschijf lezen." Overigens, als ik in "Deze computer"met de cursor op mijn D-drive met de (naamloze) cd ga staan, dan wordt er wel gemeld: 0 Bytes beschikbaar, totale grootte 244Mb.

OK, volgende poging / gedachtenspinseltje:

zou het kunnen dat jij de schijf in een brander leest en dat anderen deze in een DVD /CD drive lezen of omgekeerd? Heb je een tweede drive in de pc waarin je het schijfje kan leggen?

Ja, ik lees inderdaad de cd in een cd/dvd-brander. Mijn pc heeft maar één cd/dvd-drive. Maar ik heb nog een pc die werkt met Windows 98, met zowel een cd/dvd-lezer als een cd-brander. Maar ook in die cd/dvd-lezer en brander krijg ik een foutmelding, zeggende dat de aangeklikte directory niet bestaat.
Ik heb inmiddels op mijn XP-pc geprobeerd de inhoud van de directory te openen/kopiëren met dos-commando's via de opdrachtprompt, maar ook daar krijg ik de mededeling dat de directory niet toegankelijk is. Ik begrijp echt niet waarom de schijf in andere XP-pc's wel te lezen is, en bij mij niet, juist omdat het géén oude pc-bak is.
Vooralsnog dank voor je inspanning.
gr. Rob

Het is me gelukt. Het bleek dat de cd een UDF bestandsindeling had.Na het downloaden van een UDF-reader kon ik de cd openen.
m.vr.gr.

Tja, 'k heb een van de meest simpele oorzaken over het hoofd gezien. (Sorry)
Eigenlijk geen seconde aan die optie gedacht want ik nam / neem aan dat die reader standaard werd / wordt geinstalleerd tijdens de Windows installatie.

Toch raar. Als je een spiksplinternieuwe Dell Dimension 5150 koopt mag je toch aannemen dat e.e.a. voorgeïnstalleerd is op zo'n pc. Dus niet .....
m.vr.gr. Rob

Toch raar. Als je een spiksplinternieuwe Dell Dimension 5150 koopt mag je toch aannemen dat e.e.a. voorgeïnstalleerd is op zo'n pc. Dus niet .....
m.vr.gr. Rob

Nope, er wordt alleen XP geïnstalleerd en daarbij wordt er vanuit gegaan dat je de brandfunctie van XP gebruikt en daarin zit geen UDF pakket (waarom niet, vraag het aan MS)
Als je een brandprogramma als NERO, Sonic o.i.d. installeert krijg je wel de UDF reader erbij, geen fout van Dell maar van MS dus.

Bij de door Dell voorgeïnstalleerde programma's zat ook My DVD LE van Roxio (Sonic), en Roxio Creator LE (beide Dell OEM edities), dus brandprgramma's voldoende. Bovendien had ik Nero Ultra Edition 7 zelf al op mijn pc geïnstalleerd. Ik blijf dus bij mijn constatering dat ik e.e.a. raar vind.
m.vr.gr.

Ik moet even iets recht zetten, XP ondersteunt standaard wel UDF (versie 2.01), alleen deze wordt 'overruled' door Roxio, wat opzich logisch is omdat dat het brandprogramma is. Alleen door NERO Ultra te installeren krijg je nog een UDF reader erbij en dit geeft een conflict.
Dit zou eenvoudig op te lossen zijn geweest volgens de FAQ van Nero

Nero zei:
This conflict can be prevented by disabling the Roxio™ UDF-Reader.
This task has been made easy to achieve, thanks to this Roxio™ UDF-Reader Control tool.

Its usage is extremely simple:

1. Please run the RoxioUDFReaderControl.exe file.
2. If the Roxio™ UDF-Reader has been detected on the user's system, it can either be enabled or disabled by accordingly checking or unchecking the avalaible checkbox, then clicking on ´OK´.
3. Rebooting the system is necessary for the change to be taken into account. (You only need to reboot when a change has been made.)

Ik snap het. Bedankt voor je duidelijke uitleg. Vooralsnog heb ik nu de externe UDF-reader IsoBuster waarmee ik uit de voeten kon/kan. Dus ik wijzig nog maar even niets ...., tenzij het beter is die maar weer te deïnstalleren.
m.vr.gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan