• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding bij OPSLAAN vanuit een Grafiekblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Als ik met een acitef geopend grafiekblad het werkboek opsla vallen alle grafieklijnen weg en de leganda geeft #N/B weer.
Het blijkt dat de brondata ook #N/B weergeven. Met een opdracht Herberekenen of door een datablad te activeren komen de grafieklijnen weer terug.
Deze brondata voor de grafieken maken gebruik van een celinfo die het jaartal uit een bestandsnaam destilleert.
Zodra ik de formule vervang door het getal 2017 is het geschetste probleem niet meer aanwezig.
Code:
=DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC(".xls";CEL("bestandsnaam");1)-4;4)
Vraag: Is er een oplossing bij gebruik van de formule om het probleem te omzeilen ?

Mijn voorstel zou zijn om simpelweg het jaartal in te tikken in die cel waar je het over hebt. Dit is iets dat maar 1x in de pak 'm beet 365 dagen hoeft te gebeuren... ;-) (dus om daar nou een formule voor in te zetten óf er een héél groot probleem van te maken, lijkt mij niet nodig)

De formule is goed. Zit het jaartal wel als laatste 4 cijfers in de naam van het bestand?
Maak er anders eens dit van:
=ALS.FOUT(DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC(".xls";CEL("bestandsnaam");1)-4;4);JAAR(NU()))

Laatst bewerkt:
Mijn voorstel zou zijn om simpelweg het jaartal in te tikken in die cel waar je het over hebt. Dit is iets dat maar 1x in de pak 'm beet 365 dagen hoeft te gebeuren... ;-) (dus om daar nou een formule voor in te zetten óf er een héél groot probleem van te maken, lijkt mij niet nodig)

Tja, had ik zelf ook aan gedacht in dit geval :thumb: maar ik ben benieuwd wat daar de oorzaak van is en hoe op te lossen.

De formule is goed. Zit het jaartal wel als laatste 4 cijfers in de naam van het bestand?
Maak er anders eens dit van:
=ALS.FOUT(DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC(".xls";CEL("bestandsnaam");1)-4;4);JAAR(NU()))

Hi edmoor, bedankt.
Met deze formule blijft de fout achterwege (prima) maar als ik het werkboek open in een ander jaar dan door de naam bepaald krijg ik wel verkeerde berekeningen of foutmeldingen.

Aanvulling:
Misschien een macro voor herberekenen starten zodra ALS.FOUT ??

Laatst bewerkt:
Klopt. Het juiste jaar is op dat moment niet te bepalen, daarom wordt die foutmelding gegeven. Waarom dat op dat moment zo is zou ik niet weten. Wel zou je met een klein stukje VBA kunnen proberen of deze dan wel het juiste jaar terug geeft.

Deze in een module:
Code:
Function Bestandsnaam() As String
    Bestandsnaam = Split(ThisWorkbook.Name, ".")(0)
End Function

En dan dit in de betreffende cel:
=RECHTS(Bestandsnaam();4)

Laatst bewerkt:
Wel zou je met een klein stukje VBA kunnen proberen of deze dan wel het juiste jaar terug geeft.
Kun je me hiermee helpen ? Macro ipv de formule of "herberekenen" na opslaan of herberekenen bij IS.FOUT ?

Zie de aanvulling in m'n vorige bericht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan