foutmelding bij opstarten XP Home

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lillian

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Bij kennissen komt de volgende foutmelding bij het opstarten van Windows XP Home

"Windows kan niet goed worden gestart,, Mogelijk is een recente wijziging van de hardware of software hier de oorzaak van. Als een eerdere poging om de computer op te starten is mislukt, bijvoorbeeld als gevolg van een stroomstoring, als gevolg van het indrukken van de aan/uitknop, kunt u het beste kiezen voor Windows normaal starten.

Opstarten in veilige modus

Opstarten met netwerkmogelijkheden

Opstarten met opdrachtprompt

Laatste bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)

Windows normaal starten

Aantal seconden dat windows wordt gestart: … sec"

Dan gaat hij dus opnieuw opstarten en weer krijg ik weer dezelfde melding. Alle opties geprobeerd maar kom met geen mogelijkheid in het xp scherm. Zij hebben een maand geleden SP2 geïnstalleerd, maar geen problemen daar verder mee gehad. Verder draait McAfee en hebben ze de avond ervoor nog een scan gedaan. Heeft iemand nog een tip hoe ik dit voor ze kan oplossen. Is het mogelijk een virus of is dit een systeemfout?

Thanx Lillian

Als er voor dat deze foutmelding kwam, geen software en/of hardware is geinstalleerd, moet je ernstig rekening houding met een virus in de opstart sectoren. Als de PC met geen mogelijkheid is op te starten, rest slechts een nieuwe en schone installatie.

Zij hebben McAfee maar geen noodhersteldiskette is het mogelijk om mijn noodhersteldiskette daar te gebruiken? Ik heb XP Pro en zij XP Home. Er is geen nieuwe hardware/software (voor zover ik dat weet) geïnstalleerd. Dus ik ga maar uit van een opstartvirus.

Bedankt voor de snelle reactie

en ze hebben ook de windows xp home cd niet meer?
daarmee kun je een repair doen.

Ze hebben de computer volledig geïnstalleerd gekocht en hebben alleen een diskette erbij waarop je alles terug kan zetten naar de fabrieksinstellingen. Dit is echter iets wat we proberen te vermijden.

Dat begrijp ik heel goed, maar al doende leert men door bijvoorbeeld op tijd backups te maken (hetzij op een andere partitie hetzij door te branden op een CD). Als dit niet is gebeurd zijn ze gewoon alles kwijt en zit er gewoon niets anders op dan het met de hersteldiskette de pc terug te brengen naar de fabrieksconfiguratie.

Als ze bij de aankoop van de computer geen XP CD hebben gekregen is dat niet pluis. Bij iedere PC die in een winkel de deur uit gaat MOET een windows OEM XP versie zitten. Ze kunnen en moeten de leverancier daar op aanspreken.

Bedankt voor de reactie ik zal komend weekend maar eens bij ze gaan kijken om ze te helpen met alles opnieuw te installeren. Ik zal ze zeker de tip doorgeven om bij de winkel om een cd te vragen die er eigenlijk bij hoorde te zitten. En tevens om regelmatig een backup te maken.

Lillian :thumb:

Goed zo !
En dan nog iets: als ze een grote schijf hebben, maak dan een extra partitie aan, waar ze alles wat belangrijk is (mijn documenten, favorieten, e-mail programma, al hun downloads, enzovoort, naar toe kopieren, zodat ze bij een volgende instorting van het systeem (en die gaat beslist een keer komen) ze bijna niks kwijt zijn. De C-schijf is voor het besturingssysteem, de rest standaard op de andere partitie neerzetten.
Succces :thumb:

Kan ik die partitie dan gewoon aanmaken in Windows? Ik weet wel hoe maar ik dacht dat de partities dan ook weg waren. Ze hebben een vrij grote schijf 80 gig dus dat moet wel lukken.

Als je een opstartdiskette hebt kun je dat doen met 'fdisk' en daarin een partitie aanmaken Je vindt op internet voldoende informatie hoe je dat moet doen), maar wat sneller en gemakkelijker werkt is 'Partition Magic'. Helaas voor jou ben ik tot vrijdag niet bereikbaar anders zou ik je er graag bij helpen, maar wellicht tot het volgende weekend. Als je dat programma hebben wilt stuur je me een prive bericht, zal ik dat volgende week beantwoorden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan