Foutmelding bij partitionering HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0557

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2006
Ik wil met Partion Magic (inmiddels van Symantec) mijn harddisk her-partitioneren. Ik heb een 120 GB HD waarop 7 partities staan. Hiervan is C: de partitie van het besturingssysteem. Ik heb ook nog partities voor Backup, Restore, Programma's, Games, Documenten en Opslag & Bewerking.

Omdat de laatste partitie te klein begon te worden en op de anderen nog genoeg ruimte over was, ben ik met PM de ruimte op mijn partities opnieuw gaan indelen. Alles lukt, behalve het opnieuw indelen van de C-partitie. Hierbij krijg ik steeds de volgende foutmelding:

"File size does not match FAT allocation for file".

Ik heb al het één en ander hierover opgezocht en het beste advies komt neer op het runnen van chkdsk om de fout(en) te herstellen. Maar helaas, chkdsk vindt helemaal geen fouten.:confused:

Hoe krijg ik deze fout(melding) nu toch ongedaan, zodat ik mijn C-partitie ook kan aanpassen?

Alvast bedankt voor het meedenken

Je kunt proberen om de c-partitie eerst om te zetten van FAT naar NTFS. Dit kan eenvoudig door bij start -> uitvoeren in te vullen:
convert c: /fs:ntfs

Je kunt daarna niet meer terug naar FAT32, maar dat heb ik nog nooit als nadeel gezien. Misschien dat het herpartitioneren dan wel werkt?

Opgelost

Dank je Sauria, maar ik heb het probleem inmiddels weten op te lossen.

Ik gaf namelijk vanaf de opdrachtpromt: "chkdsk c: /f" (zonder aanhalingstekens) in en kreeg steevast de melding dat er diverse bestanden open stonden en op de achtergrond draaiden. Na het opstarten zou dan chkdsk runnen. Dit leverde dus geen resultaat op.

Na een tijd verder speuren las ik ergens(?) dat je via 'Start, Uitvoeren' eerst de opdracht 'cmd' moest intypen (gevolgd door 'Enter') daarna de letter van de betreffende partitie intypen (in mijn geval C: en 'Enter'), hierna 'cd/' (+ 'Enter') om in de rootdirectory te komen en dan uiteindelijk 'chkdsk /r' intypen. Dit werkte wel en alle fouten werden hersteld :D

Overigens ben ik afgestapt van de NTFS-partities. Hoewel dit zeker voordelen kan hebben (zeker op grote HD's) heeft NTFS als groot nadeel dat je deze niet meer via een opstartdiskette met DOS kunt benaderen.

Maar heel erg bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan