• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding bij verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dijkie01

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Hallo,

Uit 2 grote geïmporteerde (1 CSV bestand en een Excel-query) bestanden gebruik ik de functie verticaal zoeken.

De kolom met daarin de "opzoekwaarde" bevat zowel tekst als getallen. Wanneer ik de formule verticaal zoeken gebruik geeft hij bij de opzoekwaardes welke uit tekst bestaan de juiste waarde uit de kolomindex weer.

Echter waar bij de kolomindex getallen staan krijg ik #NB oftewel een foutmelding. Heeft iemand enig idee hoe dat komt en hoe dat op te lossen is? ( anders moet ik even knippen en plakken om een voorbeeld bestandje te maken aangezien de werkbladen zeer omvangrijk zijn).

Gr,
Dijkie

Het maakt het wat meer inzichtelijk als je een voorbeeldje plaatst. Als je dit dus zou kunnen doen, graag! :)

De simpelste optie is om voor de getallen in kolom A een ' te zetten of om in de formule achter de zoekwaarde *1 te zetten als het een getal betreft, maar ik weet niet of dit voor jou eenvoudig mogelijk is.

Ik kan het ook voor je met een formule oplossen, maar dan kom ik wel met een lange formule. Medeforumgebruikers kunnen het denk ik ook met een kortere formule.

Ik raad je trouwens aan om de INDEX (INDEX) en MATCH (VERGELIJKEN) functie te gebruiken in plaats van de VLOOKUP (VERT.ZOEKEN) functie. Bij VLOOKUP moet de data immers ten allen tijde oplopend gesorteerd zijn wil je een correct antwoord krijgen.

VLOOKUP moet de data immers ten allen tijde oplopend gesorteerd zijn
Code:
=VLOOKUP(A2;Selectie!$A$2:C323;3;[COLOR="#FF0000"]FALSE[/COLOR])

Sorteren is geen must als je het laatste argument (FALSE of 0) gebruikt/kunt gebruiken.
Alleen als je TRUE of 1 gebruikt moet je sorteren.

Ok hij kan denk ik iets korter:
Code:
=INDEX(Artikelen!$H$2:$H$28;IFERROR(MATCH($A14;Artikelen!$A$2:$A$28;0);MATCH($A14*1;Artikelen!$A$2:$A$28;0)))

Ben even een paar dagen weg geweest maar ga het meteen even proberen.

Maar waarom pakt hij bij verticaal zoeken de getallen nu niet? In het verleden geen problemen mee gehad.

Tot nu toe bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan