Foutmelding 'Database is in gebruik' in multi-user omgeving

Status
Niet open voor verdere reacties.

phmbuurman

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2019
Situatie:

Een applicatie gemaakt onder Access 2016 (64 bits) wordt gehost en wordt door meerdere gebruikers gelijktijdig gebruikt.
Werkt al jaren naar tevredenheid en zonder storingen.

Sinds vandaag komt er nadat de tweede gebruiker de applicatie opstart, de foutmelding "Database is in gebruik" en blokkeert het gebruik.
De melding heeft betrekking op de backend.

Navraag bij de hosting service geeft aan dat er in het weekend Access op de server is geüpdatet met update KB5001978.

Wat mij tevens opvalt is dat de inhoud van de lockfile leeg is. Normaal zie je hier de user- en machinenaam.
Verder kan ik deze file verwijderen terwijl de gebruiker nog in de applicatie zit, wat normaal geblokkeerd wordt.

Wie kan mij verder helpen?

En je hebt die lockfile weggegooid terwijl er niemand in de database zat? Want dat is wel een vereiste.

Ik heb dat op een testapplicatie uitgetest.
Je kunt de lockfile verwijderen terwijl de applicatie in gebruik is.
Dit verschijnsel doet zich voor bij elke applicatie in deze hosted omgeving.

Terugkomend op het probleem:
Het lijkt alsof Access de applicatie in exclusief mode opent enn daarmee elke volgende gebruiker blokkeert.

Kan dit samenhangen met die update of is er iets anders aan de hand?

Je herhaalt wat je al in je eerste bericht schreef, maar geeft geen antwoord op mijn vraag :).

Dan zou je nog eens naar de eigenschappen van de database kunnen kijken. Wellicht ís er toch iets veranderd.

Het probleem is opgelost door het toepassen van een fix voor Office.

Zoeken op internet leverde hetvolgende op:

Error in Access when opening a database on a network file share (microsoft.com)

Het bleek dus niet een specifieke update voor Access te zijn maar een generieke Office update. Op deze pagina stond dat er nog geen fix was voor Office 2016 MSI maar bij verder zoeken bleek er toch al een handmatige fix te bestaan.
Deze fix is inmiddels op alle servers geïnstalleerd.

De update die het probleem veroorzaakt is dus KB5002099. En de fix voor Office 2016 is KB4484211.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan