foutmelding dlookup

Status
Niet open voor verdere reacties.

proatbuul

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2006
de volgende formule heb ik toegepast om naar invoering van initialen de bijbehorende voornaam en achternaam op te zoeken in tabel kampleiders. nu krijg ik de volgende foutmelding 2001 u hebt de vorige bewerking geannuleerd.
wie kan mij helpen. ben niet zo goed in vba

Private Sub LeiderCode_AfterUpdate()
' De record zoeken die overeenkomt met het besturingselement

Me.Voornaam = DLookup("[Voornaam]", "Kampleiders", "[LeiderCode] = " & Me.LeiderCode)
Me.Achternaam = DLookup("[Achternaam]", "Kampleiders", "[LeiderCode] = " & Me.LeiderCode)
End Sub

groet

proatbuul

Meestal wordt een dergelijke foutmelding veroorzaakt doordat er een aantal zaken nog niet opgeslagen zijn.

Probeer eerst eens de mdb netjes helemaal af te sluiten en open hem weer opnieuw.
Krijg je nog steeds de melding?

Post anders de mdb even, dat maakt het zoeken naar de oorzaak van de melding een stuk eenvoudiger.

ik heb mijn db meerdere malen afgesloten maar dit helpt niet.
kan het zijn dat mijn primaire sleutel door mij zelf wordt ingegeven.

heb db als bijlage toegevoegd. ben benieuwd.

proatbuul

al doende leert men van andere

Bijlagen

Helaas, de meeste computers waar ik op werk hebben geen winrar. Het mag er ook niet opkomen. Even comprimeren met winzip, dan kan ik het wel lezen.

De melding daar klopt wel.
Je voert de code uit nadat het after_update event van het betreffende veld is opgetreden.
Je wijzigt de sleutel van het onderhanden record, en wil aan de hand van die wijziging een tweetal overige velden wijzigen.

Voorbeeld:
oude gegevens
Leidercode = AB
Voornaam = Joop
Achternaam = Jofel

Vervolgens wijzig je op het scherm de Leidercode
Leidercode = CD (hiermee is leidercode AB dus verleden tijd! Die bestaat niet meer.)
Nu wil je de voor- en achter-naam van de leider met leidercode CD ophalen en in het record plaatsen, dit is dus nog steeds het record dat vroeger leidercode AB had!

Dat mag niet, je moet eerst het gewijzigde recod opslaan omdat je de sleutel van het record gewijzigd hebt.

Het is overigens niet aan te raden de Leidercode als sleutelveld in je tabel te gebruiken. Je kunt hiervoor beter een betekenisloos nummer gebruiken (autonummer veld). Daarmee bespaar je jezelf het soort problemen dat je nu hebt.

oke, tot zover snap ik het ( althans dat denk ik). Ik had bewust gekozen voor dit wijze van primaire sleutel omdat ik dan de eerste letter voornaam en eerste letter achternaam kon gebruiken zodat het ter herleiden is in de naam. Dacht dat dit makkelijker was. Dit gaat dus niet op.
Bestaat er geen andere oplossing dan te werken met een autonummering???

groet

proatbuul

Dlookup meldt dit al om bijna niets

Ter info voor mensen zoals ik: deze foutmelding kreeg ik ook toen ik een eenvoudig tikfoutje had in de linkerkant van het where-gedeelte van de dlookup. Refereer je daar naar een verkeerde veldnaam, dan krijg je deze melding dus ook.

Misschien kan Microsoft na 15 jaar MS Access eens dit soort foutmeldinkjes verbeteren i.p.v. de hele User Interface omgooien.

Afijn, forums als deze moeten ook hun meerwaarde zien te houden.

Siem - jemig, m'n achternaam "Ei-kel-en-boom" mag niet in dit forum!!!!
www.ideoma.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan