• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding Excel power query / gegevens samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvonne0

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Berichten
191
Hallo, weet iemand waarom ik bij samenvoegen van de twee bestanden via Gegevens - Gegevens ophalen - uit bestand - uit map de foutmelding krijg: De sleutel komt met geen enkele rij in de tabel overeen?

Groetjes,
Yvonne
 

Bijlagen

  • bestand 1.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 50
  • bestand 2.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 27
Ik doe de stappen in het filmpje, maar ik krijg bij het combineren uiteindeljik een foutmelding, zie bijlage.
Is er iemand die weet wat er fout is in een van de bestanden?
 

Bijlagen

  • foutmelding.jpg
    foutmelding.jpg
    204,3 KB · Weergaven: 42
Je twee bestanden hebben dezelfde kolommen dus op het oog lijkt er niks mis, de kolommen zijn gelijk er staan unieke records in
Meest waarschijnlijk zit ergens in stap 2 en 3 gefilterde verborgen bestanden en aangepaste functie aanroepen iets waardoor bestand 2 niet meer herkend wordt.

Elke tabel of bestand die je koppelt moet 1 kolom hebben, de sleutel, die in elk bestand voorkomt en unieke records bevat.
Wat bij jou het probleem is is niet vast te stellen met deze informatie.
ik denk dat bij jou de achternaam kolom de sleutel is, het kan zo simpel zijn als precies dezelfde achternaam in bestand 1 en 2. dat kan al een fout veroorzaken. maar het kan ook in elk van de stappen zitten door een bepaalde selectie of filter die in bestand 1 wel geldig is maar in bestand 2 niet.
 
Ok bedankt voor de uitleg. Ik heb de inhoud van bestand 2 gekopieerd naar een nieuw document en opgeslagen. Daarna lukte het wel. Ik krijg nog meer bestanden aangeleverd dus ik hoop dat het daarna ook goed blijft gaan. Ik zorg er wel voor dat in ieder geval alle kolommen hetzelfde staan.
 
Als ik je twee bestanden combineer (Table.Combine) gaat dat probleemloos.
De uitleg van Roel is niet juist. Voor toevoegen (Table.Combine) heb je geen sleutel nodig, alleen overeenkomende kolomnamen. Een sleutel (of meerdere) gebruik je bij samenvoegen (merge, join, Table.NestedJoin).
 
Misschien was de foutmelding zoiets: https://youtu.be/mg_qLIQjjaM

Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk tientallen bestanden samenvoeg. Het lukte met de meeste test files wel, behalve bij dit geval. En om te voorkomen dat ik hier later tegen aan loop, probeerde ik alvast de oorzaak te vinden. Hopelijk verloopt alles straks voorspoedig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan