Foutmelding i.v.m. beeldschermadapter(blauw scherm)

Status
Niet open voor verdere reacties.

skelle

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2004
in bijlage kunt u de foutmelding zien die ik vandaag 2 keer heb gekregen!! ook heb ik hem de laatste tijd al een aantal keer gehad. Kdacht eerst aan te hoog geklokt geheugen, terug geklokt, dat is het niet. De kaart is nog overklokt geweest, maar toen had ik geen problemen, nu is die wel op stocksnelheid. Er zit een koeler op, maar die zet ik nu af omdat de kaart passief gekoeld werd standaard(fx 5200). De blauwe schermen komen alleen bij games. Bij 3dmark die ik daarstrax 2 uur heb laten draaien geen problemen. Games die blauw scherm kregen: UT2004 demo en Zootycoon 2

Bijlagen

• 107_0765.jpg
    107_0765.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 70
Lijkt op slecht geheugen ,wissel je reepjes eens om en druk ze goed aan!

Nu ff geen tijd voor, moet nog naar school. Maar vanacht memtest laten draaien(10 uren) en die gaf geen fouten(versie 1.55) Zal nu vandaag nog es 3Dmark laten draaien(8 uren), maar van die weet iik niet zeker of hij fouten zal geven, maar zal tog es checken.

Op 3dmark03(10 uren aan een stuk) loopt hij niet vast:confused: alleen in games... videokaart zou het niet kunnen zijn, memtest86 geeft geen fouten. Ik veronderstel dan dat het geheugen niet brak is? Ik kan uiteraard ook es testen met 1 latje, maar tegen dat ik die foutmelding dan krijg... Iemand nog suggesties? of wijst die melding enkel op kapot ram?

:edit: heb zojuist de pc opengedaan en de latjes verwisseld. Ik zag dat het snelste geheugen(400 mhz) op bank 1 stond en het tragere geheugen(333 mhz) op bank 2 waardoor wrs bank 2 werd overklokt. (ik heb idd vorige week de pc opengedaan en het ramgeheugen er ff moeten uithalen). nu uiteraard wachten op een blauw scherm(hopelik is het nu opgelost). Alleen vaag dat memtest geen fouten gaf en dat 3dmark03 niet vastliep(of gebruikt die misschien niet meer dan 256 MB in totaal?). Mijn broer zal nu wat op zootycoon 2 spelen(uur of 2). Kijken of die vastloopt of niet, en anders verderzoeken:(

Laatst bewerkt:
Probleem nog steeds niet opgelost:(

Was juist aan het werken op de pc en aan het downloaden met bearshare(die 100 cpu innam:o). De foutmelding is nu anders. het euvel deed zich voor toen ik bearshare afsloot omdat ik online wilde gaan gamen(dit keer is het dus niet in de game gebeurt.) zie bijlage:

Bijlagen

• 107_0767.jpg
    107_0767.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 51
Memtest is ook niet perfect hoor. De verschillende foutmeldingen op willekeurige momenten (vooral de laatste) wijst m.i. voor 99% zeker op defect RAMgeheugen.

Dan zal ik testen met ramgeheugen apart(tot ik blauw scherm heb:p)

Vreemd: met 1 latje loopt ie niet vast:confused: en hij heeft een half jar perfect gewerkt...

Helaas, dat is even het defecte geheugenbankje ruilen, je hebt zowiezo een jaar garantie neem ik aan

nene, ik bedoel het anders: ik heb alletwee de bankjes eens apart getest, maar bij geen enkel krijg ik een blauw scherm:confused:. Alleen als ik ze allebei gebruik. Zal de rest van het weekend nog wat werken erop, maar vandaag nog de hele dag geen blauw scherm gehad!!(deze week nogtans wel iedere dag een scherm of 2) Ik heb ze al es allebei goed aangedrukt en toch blijft het euvel zich voordoen... Kan het aan het moederbord liggen dat 1 van de 2 bankingangen kapot is? Ik zal es in het tweede steken dan zondag.

Aha, wat voor types geheugen heb je precies dan? Zijn de banken van hetzelfde merk? Dezelfde grootte?
Hoeveel geheugensloten heb je? Draai je dualchannel?

PC2700, zelfde grootte(2*256), dual channel en merk van twinmos. Maar ik zei het al: ze draaien op die manier al een half jaar perfect!!

:edit: op het moment heb ik ze er allebei weer ingestoken, zal nu ff wat gamen(doom3) en zien wat het geeft... Als die binnen het uur vastloopt ben ik bijna zeker dat het de ingang is in het moederbord die kapot is. Als het zo is, dan zal ik es 1 latje er weer insteken, maar dan in slot 2(die dus zou moeten kapot zijn) en dan zou die nog sneller moeten vastlopen. Mijn moederbord heeft 2 sloten en ondersteund 1 giga ram, dan kan ik dus maximum 512 ram insteken op 1 slot? Of kan ik dan ook 1 giga steken in 1 slot en het ander vrij laten? Zou namelijk het liefst met 1 giga werken nu er tog sowieso kosten zullen moeten gemaakt worden

now: let's game:p

Laatst bewerkt:
Je kan ze ook gewoon in een andere slot zetten, als ze maar allebei in hetzelfde slot zitten (per kanaal)

hoe doe ik dat?:confused: ze zijn alletwee al bezet:o. Ik ken niet veel van geheugen:confused: ik dacht dat je met dual channel bedoelde dat ik 2 bankjes had. Ik kan in totaal 2 RAMlatten in mijn pc duwen en die zijn dus nu allebei bezet.

Ooooh, nee sorry. Nieuwere pc's hebben een HT cpu, dwz dat je cpu doet alsof het er twee zijn. Je hebt dan ook 2x3 geheugensloten, die dan tegelijk kunnen worden aangesproken. Zie voorbeeld, het lijken 2 cpu's, maar het is er maar een.

attachment.php

Bijlagen

• naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    49,6 KB · Weergaven: 154
Geplaatst door Sarvo
het lijken 2 cpu's, maar het is er maar een.
Eigenlijk is het net andersom, het zijn 2 cpu's maar het lijkt er maar 1 als je in de computerkast kijkt :)

Nope, het is één cpu die "virtueel" in 2jen is gesplitst.

Waarschijnlijk ben je in de war met het nieuwere systeem: dualcore cpu. Dat zijn inderdaad 2 cpu's die in één verpakking zitten.

Ik heb idd zo'n pc staan(pentium 4 3.0 ghz) Maar de pc met het probleem is een athlon xp 1800+, die heeft dat dus niet. Maar nu komt het gekke: ik draai alweer een dag met 2*256 MB en normaal zou dus dat blauwe scherm allang gekomen moeten zijn. Niet dus!! en gisteren heb ik op deze manier 4 uur aan 1 stuk door doom 3 gespeeld in lan(tegen de P4 3.0 ghz:p) met twee spelers(heb dan ook maar 2 pc's) en geen enkel probleem! Het RAMgeheugen zal wel vol hebben gestaan, want ik speelde op 800*600, high quality en alle opties aan, behalve AA. Dus zal het wel meer als 512 MB gebruikt hebben. (Ik zie nu juist dat mijn virtueel geheugen op minimum 256 MB en maximum 512 MB staat, had dit veranderd toen ik paar dagen geleden maar 256 meer had ingedaan, omdat het anders zeer traag ging, merk nu ook wel een verbetering dan toen ik 768 virtueel had.)

Geen enkel blauw scherm meer gehad dus:confused: Kan het zijn dat 1 van de latjes er gwn niet goed inzat?(ik hoorde nogtans een klik toen ik ze erin deed, voor ik de blauwe schermen kreeg.)

Dat kan best hoor, misschien heeft er een vuiltje tussen gezeten of zo. Maar dan heb je mazzel dat alles nog heel is ;)

Ik hoop van ganser harte dat je blauwe schermen wegblijven!

Helaas, driewerf helaas:confused: Het ging een tijdje goed, maar ik heb zojuist opnieuw een blauw scherm gehad. Blijkbaar was het voor een stuk geheugenprobleem en is dit nu opgelost maar er is dus blijkbaar nog een probleem. Ik zal zometeen het tweede geheugeningang in het moederbord proberen.

Kan het btw ook aan de harde schijf liggen of de koeling?(er zit nu een tamelijk licht koelertje op de cpu, wacht nog steeds op mijn nieuwe koeling maar' de pcwinkel laat niets van zicht horen hoewel mijn vader al diverse keren is gegaan: hun antwoord was dat ze het product niet in voorraad hadden, 2 weken later zeggen ze dat ze dat product niet leveren:evil: )

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan