• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding (?) in Excel "berekenen"

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincentvdmierde

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Berichten
7
Ik heb een Excel bestand waar een fout in zit, maar ik krijg het niet gevonden. Ik open het bestand, werkt de koppelingen bij (die allen goed werken) en druk vervolgens op berekenen. Als ik dat gedaan heb is hij heel lang aan het berekenen en lijkt het of Excel vastloopt. Als hij vervolgens na gemiddeld 5 minuten berekenen klaar is blijft rechtsonder naast "gereed" het woord "berekeken" staan. Telkens na F9 gedrukt te hebben is hij (te) lang bezig met berekenen alsof hij ergens iets niet kan vinden. Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

- het bestand is 18 Mb
- bestaat uit meerdere tabbladen met koppelingen onderling (die goed werken)
- er zijn koppelingen naar andere bestanden (werken goed)
- Heb diverse cellen als naam gedefinieerd en in formules gebruikt.
Wie kan me helpen?
 
Vincent

Dit is niet echt normaal te noemen, dus ergens zal er wel een fout zitten. En ik denk ook niet dat wij hier iets kunnen aan doen, zo zonder het bewuste bestand.

Wigi
 
Ik zit nu op mijn werk, zonder de mogelijkheid het bestand bij te voegen, ik zal het bestand naar mijn huis sturen en vervolgens op deze site plaatsen, wellicht is het iets kleins...
 
Als je je bestand toch bij gaat voegen probeer het dan wat kleiner te maken>? max grote hier is 100kb
 
Helaas Wigi, ik gebruik ditzelfde bestand ook voor een ander doel en dat is 45 Mb. Berekenen in dit bestand is gemiddeld 5 seconden!
 
Zoek het in dat geval maar bij een aantal corrupte links naar andere bestanden of andere plaatsen in het bestand.

Wat voor soort functies gebruik je? Veel matrixfuncties? Zoekfuncties zoals VERT.ZOEKEN?

Welke Excel technieken? Draaitabellen e.d.?
 
misschien iets met validatie te maken? Als excel valideert nl best bereik aanpassen, want als ie alle cellen moet controleren loopt het vast mis...

Is maar ingeving hoor...

EP
 
Wigi,

Ik gebruik heel veel vert.zoeken waarin ik een groep cellen als naam heb gedefinieerd, echter zit er geen kringverwijzing in. Veel som.als enzovoort. Kan ik in het bestand iets van een foutopsporing doen, waarmee ik de oorzaak misschien kan vinden?
 
is een controlemechanisme dat je data controleert (zet je zelf aan bij DATA - VALIDEREN) vb die rij enkel datums enz.. meer weet ik er ook niet echt van maar heb onlangs bestand gehad dat bij validatie steeds vastliep. Hoe het komt kan ik je niet bij helpen vrees ik, geen expert...:)
 
Ik heb zojuist per tabblad de foutcontrole uitgevoerd. Er zaten wel wat foutjes in maar dat waren tekst cellen die geconverteerd moesten worden tot getal en formules met delen door nul. Het berekenen gaat nu wat sneller, maar nog niet zo dat het naar tevredenheid gaat.
 
Heel goede lectuur van Dave Hawley van Ozgrid. Print het af en lees eens op je gemak door.

Ik weet dat hij nog van die dingen geschreven heb, alleen moert ik in zijn enorme site de juiste pagina's nog weten te vinden...
 
tabbladen en kolommen verwijderen

dat probleem had ik ook eens gehad. Om snel achter te komen waar die fout zou zijn, heb ik de tabbladen verwijderd totdat dat woord "berekenen" niet meer is. Het fout is dus in de laatste tabblad die ik had verwijderd. Bestand afsluiten en niet opslaan. Bestand weer openen en in die tabblad de kolommen een voor een verwijderen, totdat het woord " berekenen" verdwenen is. Bestand afsluiten en niet opslaan. Bestand weer openen, en tenslotte iedere cel in die kolom verwijderen. Op die manier kom je vanzelf bij ene cel waarin fout zit. Succes...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan