Foutmelding na vergroten partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pierr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2006
Ik heb een harde schijf van 80 gig. Deze schijf is in 2 partities opgedeeld. Op de eerste partitie (C) staat de besturing XP. De tweede partitie (D) gebruik ik als opslagschijf voor foto's, software etc.

Met behulp van partitionmagic 8.0 heb ik de eerste partitie verkleind en de tweede partitie vergroot. Na afloop gaf partitionmagic een error aan. Na het opnieuw opstarten van de computer bleek dat ik nog maar enkele mappen van de tweede partitie kan openen. Bij het openen van de andere mappen geeft XP aan dat de schijf moet worden geformatteerd.

Bij het programma "schijfcontrole"van XP krijg ik ook een foutmelding en wordt de controle afgebroken.

Ben ik nu al mijn data kwijt of is er nog een mogelijkheid om deze terug te halen.
Wie kan mij helpen !!!

Ik heb helaas geen rescuediskette gemaakt. :o

Laatst bewerkt:
Indien je de opstarbare PM8.0 hebt, kun je daarmee, en met ptedit, die partities te herstellen.

Ook met een cd van Gparted zou je het kunnen proberen.

Hier spreekt een ervaringsdeskundige die ooit 5000+ mp3's kwijt raakte:

Laat me raden; C: verkleint, D: vergroot enz zonder tussendoor PM eerst zijn opdracht uit te laten voeren is het niet? Goede kans dat PM zich verslikt heeft in te veel opdrachten in één keer.

Volgende keer:
C: verkleinen, uitvoeren, pc herstarten
D: vergroten, uitvoeren, pc herstarten
enz

Wat je gegevens betreft chech je schijf met FileScavenger (demo alert) om te zien wat er evt nog te redden valt, bracht mijn mp3's weer terug.

Laat even weten of Scavenger iets gevonden heeft

Hier spreekt een ervaringsdeskundige die ooit 5000+ mp3's kwijt raakte:

Laat me raden; C: verkleint, D: vergroot enz zonder tussendoor PM eerst zijn opdracht uit te laten voeren is het niet? Goede kans dat PM zich verslikt heeft in te veel opdrachten in één keer.

Volgende keer:
C: verkleinen, uitvoeren, pc herstarten
D: vergroten, uitvoeren, pc herstarten
enz

Wat je gegevens betreft chech je schijf met FileScavenger (demo alert) om te zien wat er evt nog te redden valt, bracht mijn mp3's weer terug.

Laat even weten of Scavenger iets gevonden heeft

Klopt, zo heb ik het inderdaad gedaan.
Voorlopig staat xp al een paar uur te rammelen op een disk-controle ???
Ik wacht het nog even af.

Ik had al zo'n vermoeden :confused: .

PM is een pracht programma maar het is niet idiotproof (zei de gek). Hoe dan ook, met File Scavenger kun je zien of er uberhaupt nog iets van je bestanden terug te halen is. Het is een demo en die heeft een filesizelimit van ik meen 64Kb, maar het geeft in elk geval eerst een indruk.

(mailalert)

Na ongeveer een uur of 5 bleef de schijfcontrole "hangen" en heb ik deze maar afgesloten. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik via "opstarten in veilige modes" wel alle bestanden in de D partitie kan benaderen.

Het normaal opstarten van XP lukt dus niet omdat hij automatisch met de schijfcontrole opstart. Normaal gesproken kan je deze binnen 10 seconden afbreken. Bij mij dus niet.....hij gaat gewoon door met de schijfcontrole en slaat na een paar uur af.

Ik weet het ff niet meer.

2 vragen;

1] start schijfcontrole ook op als je opstart in veilige modus? Zo nee, doe daar dan eens een controle.
2] Heb je bij je instellingen van schijfcontrole misschien de onderste optie aangevinkt? Daarmee wordt ook het schrijfoppervlak daadwerkelijk gecontroleerd op "beschadigingen". Heb je een 300GB dan kan dat dus idd wel even duren.

Bijlagen

• schijcontrole.jpg
    schijcontrole.jpg
    13,3 KB · Weergaven: 30
Ik heb de onderste optie ook aangevinkt. Maar volgens mij moet dat kunnen met een schijf van maar 80 gig.

Maar nu het volgende;
Zoals ik eerder omschreef kon ik de computer wel opstarten in de veilige modes. Nadat ik later de computer afsloot en weer opnieuw opstartte, zag ik tot mijn stomme verbazing dat xp op een normale wijze opstartte. Hij doet het dus weer en alle bestanden zijn weer te bereiken.
Ik zie alleen dat mijn partitie niet vergroot is.

Volgens PM is de partitie echter wel groter geworden ???

doe eens een schermafdrukje van PM aub

Bijlagen

• pm.jpg
    pm.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 39
Ziet er goed uit, de bovenste is 26 + 50 = iets minder dan 80GB, de onderste is 9,5 + 9,5 = 19GB. De gele ruimte is de gebruikte ruimte per partitie. De witte ruimte is beschikbaar.

Wel vind ik de gebruikte ruimte op C: nogal groot. Ik schat dat je C: schijf voor +/- 20GB gevuld is en voor XP en wat programmatuur vind ik dat persoonlijk wat aan de volle kant.

Het is ook wel weer eens tijd om de boel op te schonen.

Ik wil iedereen bedanken voor de geleverde bijdrage. Wat een geweldig forum!!
Ik kan gelukkig weer verder.

Tot slot nog wat tips om op te schonen;

XP op C:
Programma's op D:
Dit houd je C: schijf lekker leeg en vlot (maar niet iedereen is het met die stelling eens)

Regelmatig CCleaner draaien

Je oude backupbestanden in C:/windows weggooien (bijlage)

De map C:/windows/sevicepackfiles/i386 leegmaken (NIET de map weggooien, alleen leegmaken!!)

Systeemherstel uitschakelen en je herstelkpunten lekker zelf regelen.

Dit zorgt voor een zo leeg en snel mogelijke windows.

Bijlagen

• uninst.jpg
    uninst.jpg
    14 KB · Weergaven: 28
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan