foutmelding: ongeldig poortadres, ligt in beschermd bereik

• Onderwerp starter Onderwerp starter PvB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PvB

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2005
Hallo, onlangs heb ik een tweede pc erbij gekregen, en deze helemaal opnieuw geinstalleerd (XP). Het is een nog niet al te oud systeem (AMD Athlon1400, 396MB werkgeheugen). De opstartprocedure duurt erg lang en het systeem blijft ook regelmatig haken. Ik ben op zoek gegaan naar foutmeldingen, in de foutenlog kom ik steeds na het opstarten de volgende twee meldingen tegen:

AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0xcf8 te schrijven, dat in het beschermde 0xcf8 - 0xcff-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem.

AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0xcfc te lezen, dat in het beschermde 0xcf8 - 0xcff-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem.

Wie weet wat dit is en wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt voor je reactie en groeten, Piet.

Deze foutmelding heeft waarschijnlijk te maken met de combinatie van een oude bios en XP. Probeer eens de nieuwste bios er op te zetten om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Laatst bewerkt:
Hallo !
BIOS-update kan dit probleem verhelpen.
Of: (neem aan dat je XP SP2 geinstalleerd hebt) tijdens het installeren van XP, vlak na de vraag of je F6 en F2 wilt intoetsen F7 intoetsen, dan wordt Acpi.dll niet geladen.
Succes,
Harry.

Wat een snelle reacties, bedankt! Jullie zijn het er wel over eens dat de BIOS vernieuwd moet worden. Volgens mij is dat nogal link heb ik wel eens begrepen? Kun je dat zomaar proberen, loopt het systeem dan niet volledig vast? Hoe doe ik een BIOS-update? ik weet wel iets van pc's maar dit is mij een beetje te hoog gegrepen zonder nadere instructie.
Alvast bedankt, Piet.

Hallo,
Als je even merk en type van je MOBO vermeld kan ik je wat gerichter adviseren.
BIOS flashen houdt altijd een zeker risico in, maar het is goed te doen.
Mocht je het risico te groot vinden, kun je een ander OS installeren (bijv. Win 2000), of tijdens de installatie van XP direct nadat je de vraag hebt gehad over raid-controllers (F6 intoetsen) en systeemherstel (F2 intoetsen) F7 in toetsen tijdens het downloaden van de installatie-bestanden.
Daarvan zie je geen melding op je scherm, maar ik heb het een aantal keren uitgevoerd en het werkt !
Het ACPI.dll wordt dan niet geladen.
Greetz,
Harry.

Hallo,

ik heb van de BIOS de volgende gegevens:
Award Software International, Inc 6.00 PG 15-6-2001

de nummers die bij het opstarten onderin beeld verschijnen zijn: 06/15/2001-8363-686B-6A6LMM4AC-00
Heb je hier iets aan?

Om tijdens het installeren iets te doen is nu een beetje laat, omdat ik dan ook voor de rest alles opnieuw zou moeten installeren.

Bij Award heb ik al gekeken op de site, klopt het dat je hier voor iedere update bijna 30 dollar moet betalen??

Alvast bedankt! Piet.

Bedankt voor het op het spoor zetten. Het probleem is helemaal opgelost.
De pc heb ik opengeschroefd, merk en type moederbord opgeschreven (MSI K7T turbo ver 3), naar msi-site gesurfd, via menu's naar het betreffende moederbord gekomen, een programmaatje met instructies en nieuwe bios gedownload, precies zo uitgevoerd en helemaal gelukt. Hij loopt nu als een zonnetje, blijft niet meer haken, en in de foutenlog zijn die vervelende rode kruisjes helemaal verdwenen.
Bedankt!
Groeten, Piet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan