Foutmelding: Ongeldige waarde ingevoerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cynneke

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2010
Mijn tabellen waar het probleem zich voordoen zien er als volgt uit:

Tabel 1:
Bedrijf (autonummering)
Naam bedrijf
NAW bedrijf
etc

Tabel 2:
LeerlingID (autonummering)
BedrijfID (nummeriek) + opzoeken (gekoppeld via relaties)
Naam leerling
NAW leerling
Etc

Tabel 3:
ContactpersonenID (autonummering)
BedrijfID (nummeriek) + opzoeken (gekoppeld via relaties)
Naam contactpersoon
etc

Zowel tabel 2 als 3 zijn gekoppeld met tabel 1 via de access-relaties met 1 op meerdere met Referentiele integriteit.

Probleem: Bij tabel 3 kan ik via opzoeken het juiste bedrijf erbij zoeken van tabel 1 welke bij de contactpersoon (tabel 3) hoort. Echter heb ik bij de leerling (tabel 2) precies hetzelfde gedaan om het bedrijf uit tabel 1 op te zoeken alleen krijg ik dan de melding: "U hebt een ongeldige waarde ingevoerd voor dit veld", U hebt mogelijk tekst ingevoerd in een numeriek veld of een getal opgegeven dat groter is dan de instelling van de eigenschap Veldlengte toestaat.

Een bedrijf kan alleen zowel verschillende contactpersonen hebben als leerlingen, dus ze in 1 tabel zetten is geen mogelijkheid. Zowel bij de tabel contactpersonen als de leerlingen staan de eigenschappen van het veld op numeriek en hebben een lange integer. Wie weet hoe ik deze foutmelding kan oplossen?

Je zou, als de veldeigenschappen identiek zijn, geen foutmelding moeten krijgen. Althans deze. De bron zou kunnen liggen in de keuzelijsten die je gebruikt. Als je die in tabel2 en tabel3 hebt ingebouwd, zou ik je aanraden om ze er gelijk weer uit te slopen. Gebruik in een tabel alleen het type Tekstveld, want je ziet anders nooit wat je opslaat. En in queries zie je dan ook iets anders dan in de tabellen, omdat je daar wèl de echte waarden ziet. Althans: als je berekeningen gaat doen met velden.
Mijn stelregel is simpel: in een tabel sla je gegevens op, en die wil ik dus zien. Op een formulier maak ik dan wel de keuzelijsten, zodat je op een eenvoudige manier een bedrijf(snaam) kunt selecteren. Maar dus nooit in een tabel.... Sowieso heeft een gebruiker niks te zoeken in een tabel, dus vanuit dat oogpunt is het ook al verspilde moeite!
Maak er dus tekstvelden van, en controleer wat er feitelijk wordt opgeslagen. Daar zit waarschijnlijk het probleem.

Ja, je hebt gelijk. Mijn tabellen zien er zo uit, maar ik vergat erbij te zeggen bij het probleem:

Het formulier van de tabellen. Ik heb dus voor alle tabellen formulieren die ik gebruik. Als ik op het formulier de keuze wil maken, zoals ik heb aangegeven, dan geeft hij de melding.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Voorheen stonden de eigenschappen op "tekst" in tabel 2 en 3, alleen toen kreeg ik ook dezelfde melding omdat ik ze heb gekoppeld aan een veld met autonummering en dus ze niet kon opslaan als tekst. Nu heb ik ze omgezet naar numeriek en doet hij het op formulier van tabel 3 dus wel maar het formulier van tabel 2 niet.

Laatst bewerkt:
Geeft niks :d
Kun je de code van de Rijbron van de keuzelijst posten? Bij voorkeur van beide, dus de werkende en de niet-werkende.

Dit is de rijbron van degene die het wel doet:

SELECT [Relaties].[RelatieID], [Relaties].[Naam1], [Relaties].[Vestigingsadres], [Relaties].[Postcodeva], [Relaties].[Plaatsva] FROM Relaties ORDER BY [Naam1], [Vestigingsadres], [Plaatsva];

Dit is degene die het niet doet:

SELECT [Relaties].[RelatieID], [Relaties].[Naam1], [Relaties].[Vestigingsadres], [Relaties].[Postcodeva], [Relaties].[Plaatsva] FROM Relaties ORDER BY [Naam1], [Vestigingsadres], [Plaatsva];

Dit zijn de gegevens die in de tabellen bij "opzoeken" in de rijbron zijn vermeld. Ik heb inmiddels ook opnieuw het veld/rij verwijderd en opnieuw aangemaakt, inclusief het verwijderen en opnieuw maken van de relatie tussen de velden. Het probleem blijft zich echter voordoen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan