Foutmelding opstarten Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flownaj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 feb 2008
Ik heb het volgende probleem met mijn computer.

Probleem
Mijn Windows XP Proff. wil niet meer opstarten wanneer ik de drives verbonden heb via de RAID-connectors 3 en 4 als “master” met een RAID-1, mirror, instelling.
Ik krijg de volgende foutmelding:
"Er is een probleem gevonden, Windows is afgesloten om schade te voorkomen.
Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer
opnieuw opstarten
Als het scherm nogmaals wordt weergegeven. kunt u het beste de volgende
stappen uitvoeren
• Controleer de computer op virussen, verwijder nieuwe vaste schijven of
vaste schijfcontrollers, die u hebt geïnstalleerd.
• Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten.
• Voer CHKDSK /F uit om te controleren of de vastte schijf is beschadigd.
• En start de computer vervolgens opnieuw op.
Technische informatie (mogelijk in het Engels):
xxxSTOP: 0x0000007B (0xF7C46528, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Alle genoemde stappen uitgevoerd en zijn OK. Toch blijft foutmelding zich herhalen.

Weet u mogelijk wat, mede gelet op dit foutbericht, de oorzaak van dit probleem is en hoe dit kan worden verholpen?

Heb je behalve de schijven aan te sluiten óók in het bios de Raid configuratie geconfigureerd? Alleen maar hardwarematig aansluiten is niet voldoende, je zal het bios ook moeten "vertellen" dat er schijven in een array zijn geplaatst.

Bios wel op Enabled gezet.

Hierna geef ik een uitgebreider verhaal wat ik allemaal heb gedaan.

Samenstelling computer.
Ik werk met de volgende computer:
Moederbord : MSI K7T266 Pro2-RU, model MS 6380, versie 2.0
CPU : AMD Athlon XP2000+ Socket A
BIOS-Update : tot versie 3.7
RAID : Promise IDE RAID
Harde schijven : twee identieke nieuwe schijven:
Seagate Barracuda 7200.10 ST 3160215A, 160 Gb elk.
Oper. Systeem : Windows XP Proff. incl. alle updates
Virusscanner : NOD32 van Eset, incl. alle updates
FireWall : ZoneAlarm, free-version
Internet : InternetPlus bellen van KPNPlanet.
IDE-connectors: connector 1 (IDE-0)
connector 2 (IDE-1)
connector 3 (RAID-1)
connector 4 (RAID-2)

Ter nadere toelichting:
Omdat mijn oude harde schijf het begaf twee nieuwe disks van Seagate gekocht, daar ik voortaan graag wil werken via RAID-1 (mirror).

Bij de installatie van de drives als volgt te werk gegaan:

Stap 1 - Voorbewerking ene nieuwe diskdrive.
Ik heb één van de twee drives aangesloten op het moederbord op de IDE-connector 1
Vervolgens deze disk ingedeeld in 5 partities en deze NTFS geformatteerd (met Part.Magic 8.0)
Daarna mijn imagefiles (Ghost) terugggezet en tenslotte de driver voor de RAID
geïnstalleerd. Alles werkte zo te zien prima (Geen foutmeldingen, ook niet
bij apparatenbeheer).

Stap 2- Aansluiting beide diskdrives, RAID-arry aangemaakt en gegevens gekopieerd..
Vervolgens de drive (zie stap 1) aangesloten op de IDE-connector 3 (RAID) en de andere
nieuwe drive op IDE-connector 4 (RAID).
Systeem herstart en RAID in de BIOS op Enabled gezet..
Tijdens deze herstart een RAID-Arry aangemaakt voor Security (RAID-1, mirror) en tijdens deze aanmaak de voorbewerkte drive gekopieerd naar de nieuwe drive. Alles netjes afgerond.

Stap 3 – Windows XP weer opstarten
Vervolgens opgestart en de zaak werkt. Ook toen ik één van beide disks in
RAID afkoppelde kreeg ik netjes de "kritische" boodschap, dat de ene disk niet werkte..
Alles dus goed, mooi zo, dacht ik....

En toen…..
Helaas na enkele goede opstarten wil Windows XP Proff. niet meer opstarten als de disks zijn aangesloten op de RAID-connectors.
Hierbij krijg ik de in het begin van dit schrijven genoemde foutmelding van Windows:

Ondernomen herstelpogingen.
Alle gevraagde stappen onderzocht/uitgeprobeerd en hierbij geen fouten geconstateerd.
Maar het opstarten van Windows wil nog steeds niet.
Als ik één van de drives koppel aan de IDE-connector 1 of 2 (geen RAID dus), dan
werkt alles goed en kan ik overal bij.
Alleen ziet Windows dan de andere drive aan de IDE-connector 3 of 4 (RAID) niet.
Dit heb ik met beide drives geprobeerd, zelfde resultaat. Wel geconstateerd
dat de gegevens van de “voorbewerkte” drive keurig zijn gekopieerd naar de
tweede RAID-drive.
Zowel FDISK als Partition Magic kunnen beide disks wel vinden, ook al zijn
ze aangesloten op de RAID-connector.
Na de drives opnieuw te hebben voorbereid (partities en NTFS formatteren, RAID-arry aangemaakt enz. heb ik getracht Windows XP Proff. vanaf de CD-ROM opnieuw te installeren op de disk, aangesloten op de IDE-connector-3 (RAID)..
Hierna kreeg ik de melding :
“Windows kan niet geïnstalleerd worden. Mogelijk moet een diagnostisch programma
van de drive-leverancier worden gedraaid.”
Dit heb ik ook gedaan met SeaTools van Seagate. Deze geeft aan dat alles OK is.

Van belang zou nog kunnen zijn, dat ik de “drive-letters” van de verschillende partities
heb gewijzigd. Ik kan niet meer nagaan of direct daarna of iets later het probleem is ontstaan.

Tijdelijk heb ik nu de drives aangesloten op de IDE-connectoren 1 (als master) en
2 (ook als master). En dat werkt goed. Alleen mis ik nu de Security- mogelijkheid van de
RAID-controller (RAID-1, mirror)

Je hebt een perfecte uitleg gegeven omtrent alles wat je hebt gedaan. Het probleem voor mij is alleen dat ik niet weet of in elk "schermpje" alles correct staat. Daarvoor ken ik de installatievolgorde van de RAID (1) configuratie niet (goed) genoeg. Ik ben er echter van overtuigd dat het slechts ergens een kleine instelling is die nog niet correct is, maar welke............. (maar daar heb je weinig aan)
Wat mij overigens ietwat bevreemdt is het feit dat jouw systeem kennelijk nergens om RAID drivers heeft "gegild". XP staat bekend om het niet aan boord hebben van RAID drivers, echter dat kan mogelijk gecompenseerd zijn door het feit dat je geen SATA schijven maar IDE schijven hebt geplaatst en waarvoor dan géén externe drivers nodig zijn. Samengevat denk ik dat je even moet wachten op iemand die een soortgelijke configuratie heeft en die de exacte volgorde / instellingen kan vertellen.
Enige dat ik nog kan toevoegen is dat het boekje van mijn mobo een fors aantal pagina's bevat aangaande het maken van een array. Mogelijk kun je in het boekje van jouw mobo nog eens napluizen of je ergens een stapje / instelling hebt overgeslagen / verkeerd hebt gedaan?

Laatst bewerkt:
RAID-drivers

Ik heb één foutje in mijn stappenplan gemaakt.
Bij stap 1 heb ik n.l. de image-files overgezet.
Daarna heb ik, terwijl de disk nog aan IDE-0 hangt de RAID in de BIOS op Enabled gezet.
Daarna opgestart en nu vraagt de computer om de Raid-drivers.
Deze heb ik van de moederbord leverancier (MSI) gedownload en daarna geinstalleerd.

Vervolgens stap 2 opgestart.
Het feit, dat de schijven eerst wel normaal zijn opgestart duidt er mijnsinziens op dat de drivers, althans op dat moment, wel goed waren geinstalleerd.
Zoals gemeld ging ook de aanmaak van de tweede drive (mirror) prima en werd alles keruig 1:1 overgezet.
Daarna is er blijkbaar iets gebeurd, waardoor een en ander in de fout ging.
Bedankt voor je reacties en ik blijf zoeken.

Probleem nog steeds niet opgelost.
Weet iemand nog een goede suggestie ?
Ik hou me aanbevolen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan