Foutopsporing hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertas

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2002
Ik heb een bestaande database aangereikt gekregen met het verzoek om hem aan te passen voor 2006. Nu was mijn idee om de tabellen en formulieren die daadwerkelijk gebruikt worden te exporteren naar een een nieuwe schone database. Dat dat niet ongestraft kan blijkt uit de melding die ik nu krijg.
Bij het opstarten van de nieuwe database geeft ie de melding: "Fout bij het verkrijgen van toegang tot een bestand. Mogelijk is de netwerkverbinding verbroken".
Als ik daarna op OK klik kom ik in Visual Basic Foutopsporing terecht, ik zou niet weten waar en hoe ik daar een fout moet zoeken.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe zou ik het beste een bestaande database kunnen aanpassen? De opzet is om 2 bestaande databases samen te voegen tot 1.

Ervaring genoeg ;) maar de situatie is altijd best specifiek.
Mogelijke oorzaken:
- De code maakt gebruik van gelinkte tabellen die in de nieuwe datbase niet aanwezig zijn.
- Er staat ergens een verwijzing naar een netwerkschijf die er niet (meer) is.

Maar er kunnen er nog veel meer zijn. In het debug scherm van VBA wordt de regel waar het mis gaat geel. Wat staat er op die gele regel? Mischien kunnen we daar iets verder mee.

Grtz,

Ik ben 1 groene regel tegengekomen, dat deel heb (had) ik al verwijderd voordat ik jouw antwoord las... Dat zal waarschijnlijk niet de juiste manier zijn geweest.

wellicht open deur: maak eerst een kopie en ga dan rommelen met die kopie.
In zo'n geval maak ik een routine die alle objecten exporteert naar een nieuwe schone database. Dit geld voor zowel de frontend als de backend.

Op internet zwerft een stukje code die dat voor je doet. Kon het even niet vinden. Het is namelijk een manier bij uitstek om bij een beveiligde database je objecten veilig te stellen door even deze code uit te voeren. Deze staan na afloop in de nieuwe onbeveiligde database waar je gewoon bij kan.

HTH
Weest gegroet
Guus

Ik heb nog wel een kopie van beide databases, als je die code voor mij hebt zou dat heel fijn zijn!!

De groene regel was een stukje uitgecommentarieerde code. Die regels worden niet uitgevoerd als de applicatie draait. Als je een kopie van de database hebt en je kunt daar gewoon in werken, dan heeft de code die Guus meldt geen toegevoegde waarde.

Ik denk dat het lastig wordt om het probleem zonder de database erbij te traceren. Heb je de mogelijkheid de database gezipt op het forum te zetten? Of is ie daarvoor te groot?

Grtz,

Bedankt voor jullie meedenken, de db is idd te groot om hier te plaatsen. Ik ga maar gewoon van voren af aan beginnen denk ik.Leer je ook weer van....

Kan het zijn dat de foutmeldingen veroorzaakt worden door formulieren die ik exporteer vanuit een andere database? Hier staan namelijk opdrachtknoppen op waar volgens mij de problemen door veroorzaakt worden. Als ik deze geexporteerde formulieren verwijder wordt de achterliggende VBAcode niet verwijderd van de betreffende formulieren denk ik. Het probleem zal dan dus blijven bestaan...

Als je een formulier verwijdert verwijder je ook de code erachter. Als je een knop van een formulier verwijdert wordt de code niet verwijdert. Dan krijg je dus vervuiling en mogelijke fouten.

Kun je in de VBA editor met Debug --> Compile wel de database compileren? Als dat lukt heb je iig overal geldige code staan. Als dat nie lukt springt de debugger vanzelf naar het stukje ongeldige code met een foutmelding wat er mis is.

Grtz,

Beheer25, idd je hebt gelijk dat de achterliggende code niet verwijderd wordt van een formulier. Ik llop daar nu ook tegenaan als ik op een opdrachtknop druk, geeft ie de volgende melding (2.jpg). Ook kan ik geen nieuwe opdrachtknoppen toevoegen dan geeft ie wederom dezelfde melding. Wat kan ik daar aan veranderen?

Bijlagen

• 2.JPG
    2.JPG
    38 KB · Weergaven: 55
Hopelijk weet iemand het antwoord op bovenstaande vraag. Inmiddels krijg ik bij alle opdrachtknoppen (op de formulieren) dezelfde foutmelding. Om te voorkomen dat ik de hele database opnieuw moet gaan maken (moet maandag af zijn) hoop ik echt dat iemand weet waardoor de foutmeldingen veroorzaakt worden.
In de VBA kom ik de volgende foutmelding tegen, zie bijgevoegde JPG

Bijlagen

• 4.JPG
    4.JPG
    66,5 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Heb je de optie Extra --> Databasehulpprogramma's --> Comprimeren en herstellen al geprobeerd?

Staat er een "niet standaard" control (zoals een rich textbox o.i.d.) op het formulier? Dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.

Heb je de mogelijkheid de DB op het forum te zetten? Dan kunnen we even kijken wat de oorzaak is. Als ie e groot is, kun je hem dan op een webserver zetten?

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan