frame vs div

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin_ingen

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2003
Ik vroeg me af of iemand voor mij het verschil en de voordelen van frames en divjes kan uitleggen.
frames gebruik ik al geruime tijd, maar heb nog niet echt met divjes gewerkt.

ik ben er wel heel geintreseerd in, maar als ik bijvoorbeeld een site maak met bovenin een banner en ik wil bijvoorbeeld van hobby naar contact. Met frames kan ik dan ervoor zorgen dat contact in hetzelfde deel wordt geladen en dat de rest gewoon hetzelfde blijft.Dit vind ik makkelijk in verband met snelheid en opmaak.

moet ik met divjes elke pagina opnieuw maken? dus inclusief div voor me banner div voor me menu en div voor de inhoud?

Ja idd, met div moet je ieder pagina op nieuw definieren met de opmaak. Ander nadeel van frames is de onderlinge positionering. Als je een complexe opmaak heb ben je wel even bezig om alle divs netjes te laten laden in verschillende resoluties, danwel schermgroottes. Bij eenvoudige pagina's waar alleen de inhoud veranderd en je geen db gebruikt kun je beter bij frames blijven, anders zijn divs wel interessant.

Edit: oh ja het verschil. Een frame is een soort doorkijk geraamte, een div is een doorkijk laag. In een frame laadt je een ander document terwijl een div daar niet vaak voor wordt gebruikt, dat is meer voor opmaak en positionering.

Laatst bewerkt:
Bij eenvoudige pagina's waar alleen de inhoud veranderd en je geen db gebruikt kun je beter bij frames blijven, anders zijn divs wel interessant.

hoezo werken frames en databases niet goed samen? ik heb net bilbiotheeksysteem met jsp en servlets gemaakt. dit ging best goed vond ik.

Dat staat er niet, er staat dat als je alleen een beetje text veranderd dat dan frames erg makkelijk zijn ipv divs omdat de divs in iedere html pagina opnieuw opgezet moeten worden.

Dat wil dus niet zeggen dat db's en frames niet werken. Ik heb zelf ook enkele sites waar frames en db's de oplossing zijn. Hoofdzakelijk zijn frames interessant als je snelheidswinst kunt maken en bijv. een deel van het venster resizable wil maken voor de gebruiker.

Het grote voordeel van een db is dat je weer met een master doc werkt en dus niet het probleem heb dat je alle pagina's moet opbouwen met die divs.

Geplaatst door MAX232
[...] omdat de divs in iedere html pagina opnieuw opgezet moeten worden.
Tenzij je natuurlijk van een scriptingtaal gebruik maakt.

Dan is het ook geen html meer, maar asp of php bijv.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan