Frames en tabellen en CSS

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansVol

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2007
Voor de indeling van pagina's kunnen frames gebruikt worden. Ik heb dat persoonlijk altijd heel eenvoudig gevonden, beter dan een insert commando.
Ik kan nergens een duidelijke beschrijving vinden, geen gevoelens maar bewezen techniek, waarom een frame beter of slechter zou zijn, met de huidige browsers. Er zijn duidelijke en goed bijgehouden regels voor frames, dus waarom niet? Een bijbehorende vraag: bij een insert wordt elke keer de insertpagina helemaal opnieuw opgebouwd. Is dat bij een framedeel ook zo, of blijven niet veranderende framepagina's gewoon staan? Dan moeten frames zeker sneller werken.

De tweede vraag is eigenlijk net zo, maar dan voor tabellen. Ik vind een tabel heel duidelijk en overzichtelijk in html. Zeker niet minder dan <ul> en <li> commando's in css, met alle bijbehorende style commando's. Dat styleblad kan akelig groot en ondoorzichtig worden met die beschrijvingen. Met de <tr> en <td> is een tabel gewoon snel te volgen.
"Men" zei mij dat een tabel in onbruik raakte. Waarom?

De eerste vraag is door onze onvolprezen overheid (ahem) beantwoord:
http://www.webrichtlijnen.nl/handleiding/ontwikkeling/productie/frames/nadelen/
Als je daarna nog vragen hebt, horen we 't wel.

De tweede vraag:
Hier kun je zien wat een tekstbrowser van een tabel maakt:
http://www.w3.org/WAI/Resources/Tablin/form
Tekstbrowsers zoals bijvoorbeeld blinden die gebruiken, lezen de html van links naar rechts en van boven naar beneden. Als je nou denkt, zoals helaas veel mensen, ach, die paar blinden: een spider van een zoekmachine is vergelijkbaar met een blinde. Oftewel: de nadelen van 'n tabel voor blinden en slechtzienden zorgen ook gelijk voor 'n lagere plaats in de zoekindex.
Van links naar rechts lezen: probeer maar 'ns 'n krant te lezen van links naar rechts. Dus niet kolom voor kolom, maar echt regel voor regel. Dat is precies wat er gebeurt als 'n spider of spraakbrowser 'n tabel lezen. (Ik heb 't niet over tabellen voor cijfers, kalenders, e.d, Die horen juist in een tabel en zijn, met wat voorzichtigheid, prima toegankelijk.)
De logische samenhang is volledig weg. 'n Prachtig verhaal wordt volslagen wartaal, ook voor 'n zoekmachine dus.

Los daarvan. 'n Simpele tabel is redelijk te onderhouden. Maar bij 'n beetje complexe lay-out krijg je al snel geneste tabellen. Een nachtmerrie. Als je linksboven iets verandert, dondert het rechtsonder in elkaar.
Bovendien moet je vaak wijzigingen op élke pagina apart aanbrengen. Met divs, spans en css hoef je meestal 'n wijziging alleen maar op 1 plaats in de css aan te brengen. (D.w.z.: als het om lay-out gaat, natuurlijk.)
't Is even wennen, maar nadat je eraan gewend bent zijn divs ook veel makkelijker dan 'n tabel.

Overigens worden in de komende (en deels al bestaande) html5 frames stomweg verboden. Als je dan nog frames gebruikt, kun je geen van de nieuwe mogelijkheden van html5 gebuiken. Alleen iframes zijn, onder strikte voorwaarden, nog toegestaan.
Aan tabellen worden ook enkele beperkingen opgelegd om het gebruik voor lay-out te beperken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan