Frames of iframe? welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobW41

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2003
Wat is nou het beste om te gebruiken? frames of iframe.

de website waar ik mee bezig ben kan zowel gebouwd worden met frames als met een iframe.

bij frames is het dat zoekmachine daar wel wat problemen mee heeft.

iframe wordt door oudere (netscape4) niet ondersteund.

dus wat is dan het slimst?

ik zou me geen zorgen meer maken om oudere browsers; evt kan je dat afvangen met een alert oid.

Maar waar je wel aan moet denken is dat iframes hetzelfde werken als frames. En dus ook niet goed werken bij zoekmachines.

t.

ok dat begrijp ik nu. Maar hoe kan je anders een oplossing vinden voor het volgend:

IK heb nu dus even een frame pagina gemaakt met
bovenin een frameset waar de pagina inlaad met het logo en navigatie (boven navigatie)

links een frameset met een pagina die de linker navigatie laad.

en in het midden komt de pagina's met content. die pagina moet weg scrollen onder het logo en boven navigatie want die wil ik blijven zien.

en het mooiste zou zijn als dit allemaal netjes gecentreed wordt als er met een hogere resolutie gekeken wordt.

Frames kun je het beste gebruiken om je internetpagina op te splitsen in gedeeltes dus bijvoorbeeld links (menu) rest rechts (tekst) onderin/bovenin (laste datum geupdate en/of misschien een banner)

Iframes kun je gebruiken als je een stuk tekst op je site wilt plaatsen maar niet wilt dat dit veel ruimte inneemt voor de rest van die internetpagina. Of als je de ruimte voor een paar pagina's even wilt opsplitsen.

Meer info over het maken van sites in html en dus ook over frames en iframes kun je waarschijnlijk wel vinden op www.handleidinghtml.nl (is tijdelijk of-line maar das geloof ik een algeheel internet probleem)

De groeten,
Mark

[EDIT]
Je moet overigens ook gewoon doen wat jou het mooiste en het beste toe lijkt. Misschien zou je de 2 varianten kunnen maken en deze laten zien aan anderen en die om hun oordeel vragen
[/EDIT]

Ok de site handleidinghtml die ken ik en kwam ik ook niet goed uit. maar in mijn geval zou het dus goed zijn om frames te gebruiken (frames worden door meer browser gelezen als inline frames)denk ik.

maar....... hoe kan ik de frames zo uitlijnen dat deze ook goed te zien zijn (gecentreerd) in een hogere resolutie?

het mooiste zou zijn als ik een frame pagina zou hebben met:

boven een frameset over de hele breedte
links een frameset
rechts een frameset
en in het midden een frameset

en deze goed laten uitlijnen zoals ik hierboven melde in het midden. wie helpt?

als je hoogte of breedte aangeeft doe dit dan in %.

Of via javascript vraag je de scherm resolutie uit en bepaalt dan de grote van het scherm.

Frames zijn leuk, maar pas op! Bij het gebruik van javascript of vbscript over de frames heen is gecompliseert, leuk, maar veel uitzoekwerk.

Gerzzz

maar zijn frames beter dan iframes om mee te werken? omdat iframes dacht ik niet door netscape 3 of 4 gezien worden en frames wel.

en daarbij moet mijn rechter frame regelmatig geupdate worden.

ik ben er wel achter hoe ik dit de frames het beste kan uitlijnen. dat is met een frame paginawaarin je boven onder links en rechts een frame set op schaal zet en de middelste op pixel en daarin een nieuwe frame pagina nestelen met de juiste layout die je nodig hebt.

klinkt dit goed?

dus alleen de middelste krijgt een vaste waarde in pix en de rest via %.

Je meot er ff mee testen ander post de pagina bron van de frameset!

HELP!!!

Beste mensen de frame waar ik hierover praat gaat waarschijnlijk veranderen De site die ik maak is voor iemand anders en die wilt nu iets anders.

kijk even op de bijlage dan snap je wat ik hier uitleg:

er moet een balk komen helemaal rondom. De balk krijgt een structuur mee (bv. marmer) de witte tekst met aaa t/m hhh zijn de linken die er komen voor andere pagina's. Midden in komt de tekst die onder de boven balk door moet schuiven.

Nu is dit niet zo moeilijk te maken (tekenen in photoshop) de randen maar hij wordt gebouwd op 800x600 zodat als iemand gaat kijken met 1024 het hele gebeuren uitegelijknd wordt in het midden met een pagina kleur er achter.

maar waarin is het het best om dit in op te bouwen?

in tabels met middenin een iframe?
of met frames?

deze pagina gaat in een bijna fullscreen pagina gemaakt worden (daar waar er boven nog de rand aanwezig is).

wie kan mij zeggen of er een beter oplossing is?

Bijlagen

• site.gif
    site.gif
    5,8 KB · Weergaven: 23
Ten eerste moet ik vermelden dat ik een hekel heb aan sites die gemaakt zijn om in fullscreen te bekijken.

Ten tweede denk ik dat je het beste met 3 rijen en 3 kollomen frames kunt gaan werken.

De html code wordt dan als volgt:
{html}
{frameset rows="20,*,20"}
{frame src="boven.html" name="boven"}
{frameset colls="20,*,20"
{frame src="links.html" name="links"}
{frame src="midden.html" name="midden"}
{frame src="rechts.html" name="rechts"}
{/frameset}
{frame src="onder.html" name="onder"}
{/frameset}
{/html}

PS je moet de {} vervangen door <> maar aangezien anders de forum/browser die misschien vertaald heb ik het zo getypt. En * betekent ook rest en nu hebben de andere dingen vast aantal pixels namelijk 20 (dus is op alle instellingen even groot namelijk 20 pixels).

Om ervoor te zorgen dat je een mooie rand krijgt moet je ervoor zorgen dat je een klein plaatje hebt die je de heletijd naast elkaar kunt leggen (denk maar eens aan de achtergrond "feathertexture" in winXP pro Engels die je heel mooi de hele tijd naast elkaar kunt leggen.

De groeten,
Mark

Ten eerste moet ik vermelden dat ik een hekel heb aan sites die gemaakt zijn om in fullscreen te bekijken.

Ten tweede denk ik dat je het beste met 3 rijen en 3 kollomen frames kunt gaan werken.

De html code wordt dan als volgt:
{html}
{frameset rows="20,*,20"}
{frame src="boven.html" name="boven"}
{frameset colls="20,*,20"
{frame src="links.html" name="links"}
{frame src="midden.html" name="midden"}
{frame src="rechts.html" name="rechts"}
{/frameset}
{frame src="onder.html" name="onder"}
{/frameset}
{/html}

PS je moet de {} vervangen door <> maar aangezien anders de forum/browser die misschien vertaald heb ik het zo getypt. En * betekent ook rest en nu hebben de andere dingen vast aantal pixels namelijk 20 (dus is op alle instellingen even groot namelijk 20 pixels).

Om ervoor te zorgen dat je een mooie rand krijgt moet je ervoor zorgen dat je een klein plaatje hebt die je de heletijd naast elkaar kunt leggen (denk maar eens aan de achtergrond "feathertexture" in winXP pro Engels die je heel mooi de hele tijd naast elkaar kunt leggen.

Wat je zou kunnen doen als je een grote achtergrond prent hebt is toch gaan werken met een inline frame die in het midden staat. Deze zou je misschien via javascript flexibel kunnen maken voor grotere beeldscherminstellingen.

De groeten,
Mark

de frames ga ik bekijken.
en het plaatje dat weet ik dat is tiles, alleen is dat bij deze erg moeilijk omdat het een marmer tint wordt en die is op verschillende plekken steeds anders.

Hallo Miem wat jij zegt is wel waar maar ik heb hier te maken met plaatjes (marmer) en met de div's maak je tabels en die moet ik niet hebben want de bovenkant mag niet mee scrollen.

Div's zijn GEEN tabellen. Div's zijn blokken/boxes die je precies kunt plaatsen in een html document.
Tabellen zijn er voor data zoals in bv Excel en niet voor layout en div zij juist wel geschikt voor het maken van een layout.
Je kunt voor jou site een div maken voor je header en daaronder een div voor je inhoud met een display=overflow. Dan naar gelang de inhoud krijg je scrollbalken.

Ok je hebt gelijk het zijn geen tabellen. maar ik moet mijn plaatjes kwijt om een rand te maken van marmer.

het klinkt echt wel goed wat jij hier schrijft kan je voor mij hier is een voorbeeldje plaatsen van die div's zodat ik dat kan bekijken in mijn opmaak software, want met dit soort div's ben ik niet helemaal op de hoogte.

Een div met marmerplaatje als achtergrond maken en daar boven op gecentreerd een iets kleiner div plaatsen en je hebt een rand.

wow Miem dat klinkt geweldig, kan je voor mij een div voorbeeld hier plaatsen? zodat ik dat kan zien in mijn opmaak software?

Ik heb nu weinig tijd maar ik heb snel iets in elkaar geflanst. Ga maar eens kijken bij de linken die ik hierboven heb gegeven.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan