Frames uitbreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Casjebasje

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2007
Berichten
408
Hallo gewaardeere helpers,

Ik ben voor het vak Informatica in Klas 4 (HAVO) bezig met mijn eerste HTML website, in samenwerking met drie andere jongens. We hebben een klein probleempje met de frames, die zich op de een of andere manier willen uitbreiden naar de hoeveelheid tekst die we hebben. Het gaat hier om de "history"-tab van deze website: http://daanvangestel.bc-inf.nl/

Zoals je ziet staat het stuk over de Mac in een nieuw "vierkant", en dat willen we helemaal niet... Je kan op deze website ook onze code bekijken, en bekijken wat er dan eventueel mis is.

Helaas mogen we pas na goedkeuring van deze website beginnen aan CSS en DIV-code, dus hier kun je ons nu nog niet van dit probleem verlossen. :p
 
Ik heb net het groene sein gehad om met CSS te beginnen! Iemand kan me dan wel helpen?
 
Hey Cas,

Frames en Tabellen zijn 2 verschilende dingen! Jij maakt gebruik van een tabel. Te herkennen aan de tags <tr> (table row) en <td> (table data = cel)... Dus ik begrijp je vraag niet helemaal?!

Maar kijk hier eens: http://www.handleidinghtml.nl/ en gebruik uiteraard google!

Suc6,

Marcel
 
Hoi Cas,
In de pagina's-zoals-nu zitten twee problemen:

1. De frame-opbouw
De frameset heeft percentages, maar je wilt frame-1 een vaste hoogte geven. Daarnaast heb je opgegeven dat er binnen de afzonderlijke frames niet gescrolld mag worden. Dat geeft het probleem dat het totaal niet goed werkt bij verschillende window-formaten en verschillende resoluties: bv. bij een resolutie van 800*600px schuift alles in elkaar.
2. De tabel-opbouw
In de pagina "content_history.html" wandelt de inhoud uit de hoogte die je bedoelt. Dat komt door de eigenschap van tabellen dat ze meerekken met wat er in zit: een opgegeven hoogte geldt hier als minimum-hoogte! Bovendien mag "height" niet toegepast worden op een tabel als geheel: <table height="..."> is geen html.
De height-eigenschap kan wel op een tabel-cel worden toegepast, maar dat is sinds 1999 (!) afgekeurd als eigenschap voor een <td> ("deprecated" = achterhaald, zegt de specificatie).
Tenslotte mislukt de poging om het met een <div> binnen een cel te regelen, omdat de overflow in <DIV overflow="auto"> geen html-eigenschap is. De overflow-eigenschap mag alleen als css-eigenschap toegepast worden.

Vragen-vragen-vragen!
  • Mijn eerste vraag is: welk theorieboek gebruiken jullie in vredesnaam op school?
    Behalve het bovenstaande zitten er namelijk nog meer ongerechtigheden in de code: méér afgekeurde tags/eigenschappen, en enkele hoofdzonden.
    Zie bv. wat de html-validator zegt over de pagina content_history.html.
    Dat is dan bij een erg toegeeflijke controle (bestemd voor oude websites uit begin 2000). Een echte controle op de huidige standaarden en voorschriften geeft deze resultaten van de html-validator te zien. :confused:
  • Welke html-editor gebruik je (toch niet FrontPage?)?
    Het zou ook kunnen dat een html-editor er verkeerde dingen in stopt. Of moet je de site met Kladblok maken?
  • Wat moet volgens opdracht het eindresultaat zijn?
    Alleen een site met die 3 dingen goed onder elkaar?
    Of moet er verplicht gebruik gemaakt worden van een <frameset> (wat ik niet hoop, want slechte en ouderwetse methode), of moeten er verplicht <table>'s in voor de opmaak (wat ik ook niet hoop, want eveneens slechte en ouderwetse methode)?
O ja, als theorie valt aan te raden: de (gratis) online cursus html+css van web-garden.be.
Daarmee komen in elk geval de hoofdzaken goed tot hun recht! :)
  • Overigens: de handleidinghtml.nl wordt de laatste jaren niet meer bijgehouden, en is langzamerhand behoorlijk verouderd. Voor een aantal dingen kan deze nog wel handig zijn als naslagwerk en voor wat voorbeelden, maar dan moet je eerst wel weten wat je doet.
    Daarmee is ie dus niet echt een handleiding meer... :rolleyes:

  • Probleem met Google is, dat de gevonden resultaten rijp en groen zijn: als je beginnend in html/css bent, kan je niet beoordelen of wat er beweerd wordt wel klopt.
    En er wordt nogal wat onzin verkocht! Als ik mijn hand in het vuur zou moeten steken voor wat er op internet allemaal aan handleidingen, cursussen en tips over html en css staat ... dan zou ik met 3e graads verbrandingen in het ziekenhuis liggen. :shocked:
Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan