Frames, wel of niet verstandig

• Onderwerp starter Onderwerp starter flbos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik ben bezig met het maken van een website waarin ik gebruik maak van frames. Nu lees ik hier en daar dat je er alleen maar problemen mee krijgt, maar niet echt wat voor problemen. Tot nu toe vind ik het erg handig.

Wat zijn precies de problemen die er kunnen ontstaan en hoe ernstig zijn ze?

Ik dacht dat tegenwoordig alle browsers wel frames ondersteunen en dat ik in ieder geval niet het probleem zal hebben dat de website met een bepaalde browser helemaal niet bekeken kan worden of heb ik dit verkeerd?

Echte problemen kan je er niet mee krijgen. Alleen maar wat kopzorgen op zijn tijd. Je moet goed in de gaten houden dat je de "target" van de links goed maakt zodat de juiste pagina in het juiste frame laadt.
Daarnaast waar je ook rekening mee moet houden is dat als je pagina te groot is dat er dan een scrollbar verschijnt waardoor je layout in de soep kan lopen. Soms kan het ingewikkeld zijn om een layout die overloopt van de frame naar het ander precies aansluitend te maken.
Wat het ingewikkelder maakt is dat deze dingen bij jou op de pc goed lijken te werken, maar dat de hele layout bij andere niet goed is en alles schots en scheef staat. Dit wordt o.a. veroorzaakt door de resolutie die mensen gebruiken. Een website op 1024 x 768 ziet er met een resolutie van 800x600 niet meer uit. Of denk aan browsers met extra werkbalken etc.

Om al dit soort "problemen" te voorkomen gebruiken mensen liever tables in plaats van frames. Als je dan met percentages werkt in de tabellen in plaats van pixel waarden, dan past de layout van zich aan, tot zekere hoogte, aan de ruimte die beschikbaar is.

Olav

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Olav
Om al dit soort "problemen" te voorkomen gebruiken mensen liever tables in plaats van frames.
*kuche*
Tabellen dienen niet te worden gebruikt om je layout in op te zetten, je dient daar cel***aire data in te zetten. Voor je layout kun je DIV's gebruiken i.c.m. CSS.

Overigens zijn frames ook traag aangezien er (aantal frames + hoofdframe) paginarequests naar de server moeten worden gestuurd.

Ok het is me al iets duidelijker.

Overigens zijn frames ook traag aangezien er (aantal frames + hoofdframe) paginarequests naar de server moeten worden gestuurd.

Werkt dit erg vertragend? Bij mijn website blijven twee van de drie frames het overgrote deel van de tijd hetzelfde. Dan hoeft slechts in één frame regelmatig een nieuwe pagina te worden geladen (en de andere twee alleen aan het begin, als je de site voor de eerste keer opvraagt) en de anderen slechts af en toe. Maakt het dan nog veel uit?

zelf heb ik ook een site die gebruik maakt van frames. werkt perfect.
je moet idd wel goed rekening houden dat de goede pagina in het goede frame word geladen. maar dat mag geen probleem zijn.

je kan ook de scrollbalken uitzetten. maar als je dat doet kijk dan ook regelmatig op andere computers naar je site. het kan idd zijn dat je dan stukken van je pagina niet kan zien. dit kan je dan aanpassen.

www.deklup.tk

Geplaatst door JPeetje
*kuche*
Tabellen dienen niet te worden gebruikt om je layout in op te zetten, je dient daar cel***aire data in te zetten. Voor je layout kun je DIV's gebruiken i.c.m. CSS.

De plaatsing, grootte, breedte en de inhoud van de cellen in een tabel, bepalen ook voor een groot deel je layout. DIV's CSS kunnen dan wel helpen om o.a. de maten en opmaak van de celdata te bepalen.
;) :p

Zelf gebruik ik ook meerendeel tabellen om een webpagina in te delen en positie te bepalen voor bijvoorbeeld teksten en plaatjes. Zelf vind ik het op deze manier voor mij handig werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan