frames

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0671

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2005
Ik heb een probleem met navigatie binnen frames.
Mijn situatie is als volgt:
Op de beginpagina staat een algemene inhoudsopgave. Dit is een pagina zonder frames.
Als ik op een hoofdstuktitel klik, dan opent een nieuwe pagina (de beginpagina van dat hoofdstuk). Die pagina bestaat uit 2 frames. Een met de tekst van dat hoofdstuk en een klein frame onderin de pagina met links naar subhoofdstukken. Deze lijst begint met een link naar de beginpagina.

Als ik die link aanklik, dan opent zich in dat onderste frame de beginpagina, terwijl deze op een nieuwe pagina moet starten.

Wat doe ik fout?

TARGET="naam"

TARGET is een extra attribuut voor een link. Dit attribuut geeft aan in welk frame de link geladen moet worden als die aangeklikt wordt. Er zijn ook speciale 'targets':
TARGET="framenaam" de link wordt getoond in het frame met de naam "naam"
TARGET="_top" de link wordt getoond op het hele scherm (alle frames worden gewist)
TARGET="_self" de link wordt getoond in het frame waar de link staat
TARGET="_parent" de link wordt getoond met frames van vorige <FRAMESET> (bij meerder frames in elkaar)
TARGET="_blank" de link wordt getoond in een nieuw venster zonder naam
Als de framenaam niet bestaat wordt er een nieuw venster van de browser gestart en wordt de link daarin getoond. Dat venster krijgt dan de naam die achter de TARGET is opgegeven.
http://html.op-het.net/tekst/frames.html

een nieuwe pagina doe je met de onderste (_blank dus)

Ik kom er niet uit waarom het niet gaat zoals ik wil.
Wie wil er eens een kijkje nemen op http://godopentdeuren.vanharten.net/backs/test
en dan kiezen voor bijv. aageel, dan zie je onder in beeld een "navigatiebalk", als ik hierin op bijv. pagina 4 klik, dan opent deze zich in het zelfde scherm en wordt de navigatiebalk overschreven.
Wie wil de source hiervan eens bekijken wat er mis is?

In je index.htm pagina moet je waar nu staat:
Code:
<FRAME name=row1 marginWidth=0 marginHeight=0 src="index_bestanden/1-100.htm" 
frameBorder=1>
Even dit van maken:
Code:
<FRAME name="row1" marginWidth="0" marginHeight="0" src="index_bestanden/1-100.htm" frameBorder="1" target="row1">
Dan snijdt dit (wat je had, in de menubalk met linkjes) ook meer hout:
Code:
<a href="101-200.htm" target="row1">1</a>
Nu is in de frameset row1 daadwerkelijk herkenbaar.

Probeer maar!

Groetje,
Jasper

Hmm... Ik kijk nog eens goed en zie dat dat ik uit mijn nek klets...
Dat geklets hierboven is wel okee, maar niet de oplossing...

In je header moet je dit neerzetten in de index.htm:
Code:
<base target="row1">

Sorry!

Gooi die base er eens volledig uit. Doe dit gerust in al je pagina's.
Je opent een nieuw venster als je op een van die links klikt, en klik je daarna weer op start, dan opent die pagina in het nieuwe venster. Zo heb je dan twee vensters met dezelfde pagina.
Klik je dan weer op een andere link, opent er weer een nieuw venster, en ga zo maar door.

Het volgende kan je ook doen : in je links verwijs je naar "aaa/index.htm".
Zo zet je overal index.htm in. eigenlijk hoeft dat niet.
Verwijs je bijvoorbeeld naar "aaa/", dan gaat de browser automatisch op zoek naar index.htm.

Greetz : Jer:cool:en.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan