freenas configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

bryanwilms

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
beste forumleden,

ik heb hier een freenas machine die ik wil configureren zodat ik van waar dan ook via internet (ftp) mijn bestanden kan zien. ik krijg het alleen niet voor elkaar. lokaal werkt het als een zonnetje en kan ik overal bij. maar wat nu?

iemand een idee?:confused::confused:

Heb je de poorten in je router/firewall goed doorgelaten? welk type FTP gebruik je?

ik gebruik de standaard ftp van freenas (proftpd geloof ik).
in mijn speedtouch had ik het openbare ip adres aan freenas gekoppeld is dat wat je bedoeld?

Je hebt 2 soorten FTP Active en passive (voor thuisgebruik heb je altijd passive nodig tenzij je in een DMZ zit). Daarbinnen heb je nog een aantal verbindingsvormen standaard,SFTP, FTPS, SSH etc. Deze gebruiken allemaal verschillende poorten die open moeten staan in je speedtouch.

Als de juiste poorten van buiten niet bereikbaar zijn kun je niet bij de NAS komen.

hoe weet ik of het een active of passive ftp is?
ik weet wel dat het een standaard ftp is omdat ik hier lokaal wel kan inloggen

als ik die link volg kom ik op een site waar uitgelegd word hoe ik een configuratie bestand verander.
t leuke is dat ik met freenas werk en je dus helemaal niet bij die bestanden kan als er geen ftp mogelijk is!

Mischien is iets anders voor alleen ftp toegang wel beter! weet iemand een goede oplossing?

ik ga nu ubuntu proberen!

Laatst bewerkt:
ik heb nu freenas 8 geinstalleerd. werkt veel makkelijker! lokaal kom ik wel in de ftp maar nu heb ik dus ook een no-ip.org ddns account. daarmee wilde ik via dat adres benaderbaar zijn! ideeen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

In principe hoef je alleen de poorten open te zetten in je router.

Als je dingen als "FTP.mijndomein.com" wil gebruiken moet je ook het "FTP" subdomein verwijzen naar de juiste poort.

ik heb het al voor mekaar.
ik heb gewoon een ssh tunnel aangemaakt en daardoor verwijzend naar ftp en zo kan ik nu dus ook remote inloggen.
je moet idd de poorten openzetten en dat had ik dus ook gedaan.
maar dan moet je je server ook nog eens een statisch intern ip adres geven in je router. iig in mijn router (speedtouch 780) oud kolereding!:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan