FreeNAS hardware raid wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

WhiteShine

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2012
Goedemorgen,

Ik ben een FreeNAS aan het opzetten met het volgende systeem:

i7 5820K 3,3Ghz
MSI X99S
4x4 GB RAM
Curcial Msata 120GB (hier staat freenas op)
3x Western Digital 500 GB schijven (dit is voor nu genoeg)
Corsair RM650 voeding

Freenas versie 9.10.

Nu wil ik graag de hardware raid gebruiken die op het moederbord. Na deze te hebben ingesteld op een RAID5 start ik freenas op. Hier wil ik mijn schijven toevoegen aan via het volume manager maar het probleem is dat freenas daadwerkelijk 3 schijven ziet terwijl ik een Hardware raid5 gebruik. Naar mij mening zou dit niet moeten kunnen maar correct me if i'm wrong.
Andere vraag: Wat raden jullie aan, ZFS gebruiken dus de RaidZ van Freenas of een hardware raid gebruiken? Heb hier met wat collega's al over gehad maar wij kwamen niet echt tot een conclusie wat daadwerkelijk 'beter' is.

Groettt!

Vlgs. mij heb je alleen in de BIOS van je systeem de controller op RAID-5 ingesteld, maar niet de RAID-set gebouwd...

Als je hardware RAID gebruikt moet je eerst via de RAID bios de RAID-set bouwen (is, in jouw geval, een logisch station maken van de 3 schijven o.b.v. RAID5).
Bij het maken van een RAID-set wordt de hele inhoud van alle schijven gewist. Dus zorg er vantevoren voor dat de 3 schijven ook inderdaad volledig overschreven mogen worden, dus dat er geen gegevens op staan die niet al ergens anders zijn veiliggesteld etc.

Uiteraard moet Freenas de RAID controller ondersteunen etc.

Tijs.

Bedankt voor je reactie Tijs.

Het bouwen klinkt logisch maar de hardware controller op het moederbord zegt wel dat hij gebouwd is of dat dit in het OS moet worden gedaan. Ik heb het eerder getest met een Windows 7 en daar zag hij het wel als 1 schijf. Misschien dat FreeNAS het inderdaad niet ondersteunt. In het OS zelf wordt ik ook gepusht om ZFS te gebruiken. Waarom dit is, is voor mij nog een raadsel.

Groett.

Tsja, ik meen te zien dat er een Intel chipset op zit, en daar heeft (bijv.) VMWare ook (met minstens 1 Intel chipset) een probleem mee als je daar een RAID set in aangemaakt hebt (dus ook dat alleen de indiv. schijven worden gezien, niet de RAID-set). Dat omdat het (eigenlijk) geen volledige hardware raid-oplossing is, maar eentje die ook software benodigd om het als RAID-set te kunnen gebruiken.

Misschien levert Google wat op? Bedenk daar even bij dat van de X995 er meerdere varianten bestaan, dus dat mogelijk verschillende Intel chipsets zijn ingezet:

X99S SLI Krait Edition
X99S GAMING 9 ACK
X99S GAMING 9 AC
X99S SLI PLUS
X99S XPOWER AC
X99S GAMING 7
X99S MPOWER

Als dat ZFS een soort software RAID-oplossing is dan zou dat een goed alternatief zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb een X99S SLI PLUS. Ik ga even zoeken naar je argument. Ik denk wel dat het juist is omdat in het BIOS scherm van de onboard RAID aangeeft dat het in het OS wordt gebouwd. Daardoor dat Windows dit wel ondersteunt en het als een data set ziet maar FreeNAS het als 3 losse schijven ziet omdat het nog niet gebouwde data set is.

Om even op het ZFS te komen. Heb hier al wat onderzoek na gedaan maar kwam tot de conclusie dat dit een bepaald soort bestandssysteem is wat alleen door Linux, Solaris of FreeBSD kan worden gelezen. FreeNAS is gebasseerd op FreeBSD. Het wordt gezien als het nieuwe bestandssysteem wat nog volop in ontwikkeling is maar al zeker net zo goed is als NTFS. Windows heeft zijn eigen ZFS in ontwikkeling heet het dan alleen anders.
Wat mijn probleem is met het ZFS bestandssysteem is als ik een RAID1 of RAID6 aanmaak en dus een mirror krijg van mijn schijven dat ik er 1tje uithaal en een nieuwe erin stop en dat ik dan de backup schijf op externe locatie kan leggen en altijd met een Windows machine uit kan lezen. Dit gaat dus niet meet een ZFS bestandssysteem.

Samengevat: ZFS is eigenlijk niet wat ik wil gebruiken omdat ik de schijven met een Windows uit wil kunnen lezen. Hier heb ik al wel een omslachtige oplossing voor bedacht. Om op externe locatie een sync aan te maken en dan de bestanden laat syncen die op mijn nas staan. Dit is dan wel een NTFS schijf. Een externe backup op andere locatie.

Bedankt Tijs dat je zo snel kon reageren denk dat ik nu genoeg informatie heb en ik toch maar voor het ZFS kies met externe backup optie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan