Freezes (bij games)

Status
Niet open voor verdere reacties.

user1337

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 feb 2009
Een paar dagen geleden heb ik een systeem zelf in elkaar gezet, alles draait goed, alleen zodra ik games opstart heeft hij vaak de neiging om te bevriezen. Niet altijd, en ook niet altijd even snel (soms na 10 seconden, soms pas naar 4 uur, maar meestal na ongeveer 5-10 minuten). Ik heb verschillende games geprobeerd (WoW, Crysis, NFS Undercover) en alle drie hebben dit probleem.
Mijn eerste gedachte was dan ook dat het aan de grafische kaart lag (Sapphire Radeon HD4850), ik heb deze toen gestresst met de video card stability test van freestone-group. Nadat deze mijn grafische kaart 30 minuten maximaal had laten draaien (temperatuur kwam niet boven de 60 graden) was er nog steeds niets bevroren en heb ik de test gestopt. Later heb ik nog de processor (Q6600) gestresst met hyperpi (ook weer voor zo'n 30 min) en ook deze gaf geen bevriezingen.
Nu heb ik dus nog over mijn werkgeheugen, moederbord of hdd, of het zou een softwarematigprobleem kunnen zijn. Mijn werkgeheugen heb ik al onder windows getest, en ik zal er vanmiddag even een floppy indoen om het volledig te testen, maar aangezien ik de onderdelen nu nog zou kunnen omwisselen was ik benieuwd of jullie een idee hadden wat het zou kunnen zijn, dan kan ik misschien wat intensiever of gerichter testen, of gewoon iets opnieuw installeren (wat ik eigenlijk hoop), en dan als dat nodig is omruilen. Hieronder mijn volledige specs:
Moederbord: Asus P5Q SE/R
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 8 MB , Boxed
Werkgeheugen: OCZ Memory Gold 4 GB, PC8500, 1066 MHz, 5, Kit Of 2
HDD: Samsung SpinPoint F1 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300
Grafische kaart: Sapphire Radeon HD 4850 512 MB, PCI-e 16x
Kast/PSU: Arctic Silentium T4 ECO 80 Zilver/Zwart, 550 Watt
Zoals je ziet zat de voeding al bij de kast in, ik had zo mijn twijfels over de kwaliteit hiervan, maar op internet had ik goede verhalen gehoord, dus toch maar aangeschaft. Ook heb ik het verbruik gemeten, en dat is nog niet eens in de buurt gekomen van de 550 Watt. Ow, en het geheel is nog niet overgeklockt (ik wou eerst een stabiel systeem :P). En bios/windows/grafische kaart hebben allemaal de nieuwste updates. Alvast bedankt voor de hulp/suggesties.

Heb precies hetzelfde probleem met de hd4870 kaart.

Maandag is de pc weer terug van het bedrijf, en zit er 500 watt voeding in.

Zal je laten weten of het geholpen heeft!

Ok, dank je. Ik begin inmiddels te denken dat het probleem hier ligt bij mijn HDD, defragmenteren stopt bij 76%, en gisteren hdd check gedaan met chdisk ofzo, en dat duurde meer dan 4 uur.

Het ligt niet aan de voeding!

Met hogere voeding loopt hij alsnog vast. Zo zeiden ze ten minste.

Het bedrijf heeft er bij mij een nieuwe hdd in gedaan, met schone installatie.

Misschien dat dat wel helpt.
Ik zou idd als ik jou was naar je hdd kijken.
Ik zal je laten weten of het bij mij geholpen heeft.:thumb:

Graag, als dat het probleem heeft verholpen, dan moet ik er hier ook maar eens aan. Zal wel alvast beginnen met het maken van een back-up. Bij mij loopt de pc (na gedeeltelijke defragmentatie en errorchecks) naar mijn idee minder snel vast (en bij een recent geinstalleerde game (COD 5) zelfs helemaal niet, misschien dat deze toevallig op een "schoon stukje" staat, of nou ja, helemaal niet, naar 40 minuten nog niet en dat is een nieuw (treurig) record)). Bedankt voor de info in ieder geval.

Prima.
Ik krijg hem waarschijnlijk morgen terug, tenzij het dus niet aan de hard disk lag.
Dan moeten ze weer een nieuwe oplossing zoeken. Ik wacht rustig af.... :D:thumb:

Maar ik hoop het eigenlijk wel, ik hoop toch een back-up van de hele PC (met Easytransfer)

En dan heb ik eindelijk me snelle PC weer terug.

Ik zit nou ook maar op een oudje met 256 MB geheugen :evil::love:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan