• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Frequentie verdelen over jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

elmalle

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2018
Berichten
2
Bekijk bijlage pakketten.xlsxGoedendag allen,

Ik heb klanten waarbij om de x aantal dagen iets moet worden opgehaald, soms een groot pakket en soms een klein pakket, het type pakket is bekend aan het begin van het jaar.

Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten verdelen over het jaar?

Bijvoorbeeld:
Klant1: heeft aan het begin van elke maand een groot pakket dat op gehaald moeten worden, tussentijds een middel pakket en rest een klein pakket. Ivm met vervoer is pakket grote van belang.
We moeten elke 8 dagen de pakketten ophalen, weekends ook.

Ik heb 1 tabel met klant1groot / klant1middel / klant1klein.

Hiervoor diverse klanten met diverse frequenties.
Ik het bestand op tabblad 1: de jaarkalender waarop verdeelt moet worden, tabblad 2: de klanten met de pakketten en de frequenties.


Is het mogelijk om met een formule dit te verdelen over de alle dagen van volgende jaar?

Ik krijg het maar niet voor elkaar
Alvast bedankt

dave
 
Laatst bewerkt:
je tabel met de frekwenties is niet duidelijk, die 6 en die 8, betekent dat om de 6 of 8 weken ?
Wanneer start een cyclus, etc ?

Een tabel met klantnaam, pakketgrootte, startdatum, interval(in weken), eventueel einddatum lijkt met daarom geschikter.
Startdatum en frekwentie mag bijvoorbeeld dan ook iedere 1e maandag van de maand zijn.
Met dat soort gegevens kan je dan een macrootje laten lopen en ben je vertrokken.
Formules lijken me in deze hopeloos moeilijk.
 
Bedankt voor de reactie.

De frequentie is bijvoorbeeld om de 6 dagen of om de 8 dagen. De start kan elke dag in de eerste week van nieuwe jaar.

Wat je schrijft zou kunnen, dus startdatum 2 januari 2019, interval (6/810 dagen) einddatum einde jaar.

De interval kan per klant verschillen.
 
Juist... dat wordt nog vast uitgebreider... want je wilt ook de kortste afstand rijden, maar ook de kortste tijd (kosten!), het zuinisgte rijden (kosten), de optimale belading per rit..., etcetera...

Als je dat echt serieus wil doen, zul je een model op willen stellen waar hoe je een maximaal aantal pakketten geregeld krijgt voor meerdere klanten met verschillende wensen of eisen... tegen allerlei voorwaarden zoals net hierboven genoemd.
Zo een vak heet geloof ik vervoerskunde en wat je in dat gebied dan doet: je zet alles op een rij en stelt een zgn differentiaalvergelijk op om dit te kunnen berekenen. Soms komen er meerdere oplossingen uit, maar daar kies je dan de beste uit. Soms zit er een oplossing bij die om een andere reden niet handig is obv je eigen ervaring.


Ik kon niet zo snel een pdf vinden dat exact jouw probleem beschijft, maar hoofdstuk 5 bevat wel een aantal voorbeelden hoe je iets optimaal in kunt richten obv zo een berekening.
http://www.math.leidenuniv.nl/~kallenberg/BESLISKUNDE-3-2008.pdf

Lees anders hier verder.

Voor mij het al weer tientallen jaren geleden dat ik ze opgesteld en opgelost heb, en ook nog op een totaal ander gebied. Het principe verandert dan wel niet, maar je weet veel sneller en beter hoe je dit dan in kaart kunt brengen.

Schrik niet van de wiskunde, dat is normaal met differentiaal vergelijkingen, ze zijn in voorkomende gevallen super handig. Onze maatschappij zou er wrs heel anders uit als we ze niet zouden hebben...

Aha.. vond toch nog een stukje uit een dictaat..(vnl toelichting, geen wiskunde nu)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan