Frontpage thema's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat je vaak ziet bij mensen die voor het eerst hun webpagina maken is dat ze idd een FP thema gebruiken. En aangezien internet voor steeds meer mensen toegankelijk wordt en mensen meer willen dan alleen zelf een site bezoeken, stappen ze "zomaar" de grrote onbekende wereld van de personal homepages in. Frontpage is de WYSIWYG editor bij uitstek en die bezit idd de mogelijkheid een thema toe te passen op de site. Nu is er wel een sloot aan keuze maar in verhouding met het aantal mensen dat een thema toepast op hun site kun je veel bijna identieke sites tegenkomen qua uiterlijk. Dat is wat teacher bedoeld denk ik met dat het voordeel ook gelijk het nadeel wordt en dat het er erg amateuristisch uit ziet: het voordeel is dat het makkelijk is, het op het eerste gezicht mooi lijkt maar het nadeel is dat iedereen het daarom ook toepast. Het mag, het is simpel, mooi voor een beginner en het is een uitkomst voor de niet zo creatieve typjes onder ons :).
Doordat je zoveel op elkaar lijkende sites krijgt is het ook amateuristischer. Je bent niet echt origineel meer..

Ja ok, ik snap wat je bedoelt.

Maar bv die 'nieuwe' populaire site stijl. Grote tabbel in het midden, en menu's links en rechts. Banners boven en beneden.
Dat is ook niet meer origineel, zie je ook steeds vaker. Nu kan je zo'n FP, lijkt mij, als basic gebruiken en verder aanpassen. Heb je dus alles op de plekken waar je wilt, kan je zelf nog dingen veranderen/weghalen/toevoegen.

Indeling is heel wat anders. Je hebt drie elementen die bepalen of een site flopt of niet: layout, indeling en inhoud. De vele FP-thema-sites hebben 2 van de 3 identiek met elkaar (meestal), namelijk de indeling en layout.

Het hangt er dus maar helemaal vanaf wat je doet. Een "portal"-indeling (wat jij noemde, 3 kolommen, memu links, nieuws in het midden en interactie/stats aan de rechter kant) is idd veel gezien en biedt de bezoeker over het algemeen veel. Maar het hoeft niet per se amateuristisch te worden omdat veel sites hiermee werken. Slechts 1 van de 3 elementen zijn hetzelfde. De andere 2 zijn bij iedere site weer anders: elke site heeft zijn eigen onderwerp en doelgroep dus verschillende inhoud en heeft bovendien een eigen layout waardoor ze voor de doorsnee internetter helemaal niet op elkaar lijken. Voor de getrainden zal het direct opvallen dat ze volgende het portal model werken maar de layout en inhoud zorgt ervoor dat ze toch origineel blijven.

Ik ga FP helemaal niet verdedingen ofzo, want ik ben het met jouw punten eens.

En ik zelf heb niet zoveel site's gezien die op elkaar lijken, maar "het gevaar" is wel aanwezig.

Met die gare scanlines bedoel ik die strepen in de achtergrond waardoor de tekst amper te lezen valt.

Geplaatst door XP_PC
En ik zelf heb niet zoveel site's gezien die op elkaar lijken, maar "het gevaar" is wel aanwezig.

Klopt, heb je helemaal gelijk in maar dat is ook een vorm van amateurisme: velen maken van een FP stijl een soort eigen stek waar ze over zichzelf vertellen enzo en over hun hobbies. Niet gelijk negatief gaan zien want ook filmen met een homevideo wordt als "amateur beeldmateriaal" gezien, vanauit welke hoek je het ook filmt en hoe mooi je aftiteling wel niet is.

Doordat iedereen een eigen webstekkie wil hebben maar daar niet voor willen betalen (ook logisch) gaan deze sites natuurlijk ook aan 98% van de mensen voorbij want ze zijn niet de enige en vaak ZO verweg verstopt in de wirwar van gratis homepages dat niemand ze eigenlijk opvalt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan