FSB te laag

Status
Niet open voor verdere reacties.

GodPuk

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Ik heb onlangs een nieuwe pc samengesteld, allemaal heel leuk en aardig maar nou is de FSB veelste laag. Heb al aantal dingen geprobeerd maar ik word er niet echt wijzer van.
Mijn pc:
Processor: AMD Athlon 64 2x 4000+
Moederbord: Asus M2n-E
Geheugen: 2 keer DDR2 pc6400 800mhz 512 (Twinmos Twister)
Videokaart: Asus eax1600 pro
Voeding: 500w q-tec

Heb via verschillende programma's bekeken wat het nou precies is, zie hier de resultaten:
AIDA32,

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type AMD Hammer
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz
Effectieve kloksnelheid 200 Mhz <- zou 800 moeten zijn als ik het goed heb

Cpuinfo:
Memory: 1174 MB/sec sustained transfer rate <- zou 6400 moeten zijn (toch?)

CPU-Z:
Corespeed 2007.8
Multiplier X10.0
Busspeed 200.8
HTlink 1003.9

Zelf snap ik wel wat van computers maar hier dus helemaal niks van.
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, en of jullie mij wat uitleg kunnen geven hoe ik dat goed moet zetten

Zoiets heb ik ook gehad, maar dit was met een ouderwetse AMD XP processor.
Het zou kunnen zijn dat je ergens in de bios iets bent vergeten in te stellen m.b.t. de fsb, of je hebt op het moederbord een switch over het hoofd gezien. (dit was bij mij het geval)

Groeten en succes,
Ramon

Ik heb al erg veel in de bios geprobeerd, en op het moederbord zitten geen jumpertjes voor het geheugen (dat ik weet). Heb alles in de bios inmiddels op 'auto' gezet Heb ook al geprobeerd of ze misschien in andere sloten moeten maar het helpt allemaal niet (ze zitten nou in b1 en a1).

De FSB voor de processor is goed ingesteld, maar gebruik eens één progje, CPU-Z geeft ook de goede waarden bij het geheugen, zet die eens hier neer.

Ook Everest kan dat, Aida32 is verouderd, en zal de chipset niet juist Interpreteren, en ook zul je bij de SPD moeten kijken, voor de juiste waarden.

Ja, is mss wel wat makkelijk als ik er een gebruik :p .
En voor everest moet je betalen, heb de volledige versie nog niet binnen, als je snapt wat ik bedoel ;)

Memory tab:
Type: ddr2
Size: 1024bytes
Channels: Dual

Frequency: 401,5 MHz
FSB : DRAM: CPU/5
Cas# Latency: 5 clocks
Ras# to Cas# delay: 5 clocks
Ras# Precharge: 5 clocks
Cycle time (tras) 18 clocks
Bank Cycle time (trc) 21 clocks
Command rate 2T

Ik zelf snap van dit clok gebeuren vrij weinig, dus heb hier niet mee lopen spelen.

Geen idee wat je van de SPD tab kan gebruiken maar oke hier istie:
Module size: 512 MBytes
Max Bandwith: PC2-6400 (400mhz)
Manufacturing date: week 49 year 06 (voor de lol der bij gezet)

Frequency 200mhz 266mhz 400mhz
cas# latency 3.0 4.0 5.0
Ras# to Cas# 3 4 5
Ras# Precharge 3 4 5
Tras 9 12 18
TRC 11 14 21
Command rate - - -

Heb aantal dingen weggelaten, leek me niet belangrijk verder.
Bij bijde sloten is dit hetzelfde.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Laatst bewerkt:
Veld Waarde
Effectieve kloksnelheid 200 Mhz

Maar die zou toch hoger moeten zijn?
en dan heb ik nog steeds dat het dataverkeer iets van 1200 mb/s hoewel dat 6400mb/s zou meoten zijn (als ik het goed heb).
Of heb ik het nou fout?

Waar haal je die waarde vandaan dan? wacht op je Everest, en controleer het daarmee, of met SiSoft Sandra, die zijn wat betrouwbaarder.

En je, de doorvoersnelheid is theoretisch 6400mb/s, maar die haal je nooit.

Want alles staat zoals het hoort.

Oke, bedankt in ieder geval, k zal het nog eens nakijken met everst als die binnen is

De Front Side Bus (FSB) is een datakanaal waarover de processor communiceert met het moederbord. De snelheid waarop deze communicatie verloopt is van belang, immers hoe sneller, hoe beter.

Deze snelheid wordt uitgedrukt in Megahertz. Een FSB van 133MHz betekent dat er 133 miljoen kloktikken per seconde tussen processor en northbridge zijn.

Per kloktik wordt er één datablok verzonden. Dit is hoe de meeste oudere systemen werken, ook wel Single Data Rate (SDR) genoemd. Tegenwoordig bestaan er technieken zoals Dual Data Rate (DDR) en Quad Data Rate (QDR).

DDR wordt vooral gebruikt bij AMD processoren. Hierbij worden in plaats van één datablok per kloktik, twee datablokken verzonden. Marketing gebruikt deze techniek in reclames om met hogere getallen te komen. Een systeem dat een FSB heeft van 200MHz DDR wordt aan de onwetende klant bekend gemaakt met slogans zoals 'Deze pc heeft een 400MHz FSB.', terwijl de werkelijke frequentie dus 200MHz is.

Hetzelfde geldt bij Intel processoren, die gebruik maken van QDR. Hierbij worden er niet twee datablokken per kloktik verstuurd, maar liefst vier per kloktik. Een FSB van 200MHz QDR is volgens marketing personen opeens een FSB van 800MHz.

Om de kloksnelheid van een processor te weten gebruikt men de volgende formule:

Front Side Bus x Multiplier = Kloksnelheid.

Hierbij is de Front Side Bus niet het getal dat volgens marketing wordt aangegeven! Maar echter de werkelijke snelheid. Bv: een 800MHz FSB met een multiplier van 16 is dus geen 12.8GHz processor, maar echter 200x16=3.2GHz.

Ik heb dit stukje even voor je opgedoken. Ik denk dat het veronderstelde probleem verduidelijkt. Je moet wel begrijpen wat die FSB snelheden betekenen en hoe ze er tot gekomen zijn. Het heeft nl te maken met hoeveel blokken er per tik verzonden worden, hoe snel je FSB is.

En wat zou dan ongeveer mijn MB/s moeten zijn?
want ik vind het wel een erg groot verschil 6400 of 1200.

Met Everest kom ik aan andere waarden namelijk:
4033 mb/s leesprestatie
1839 mb/s schrijf prestatie
en 66,9 ns vertraging,
valt allemaal dus wel erg mee:D

Allemaal bedankt voor julie uitleg/hulp,

Nu alleen nog maar wachten op mijn 2 nieuwe sata2 schijven en dan is het plaatje compleet

grtz GodPuk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan