FTP... Hoe en wat ?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

tijmen_4real

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2005
Hallo !

Ik wil ook graag een FTP-Server opzetten, om gemakkelijk en snel met bekenden bestanden
uit te kunnen wisselen.

Ik heb al meerdere programma's op het internet gevonden om de server mee op te zetten.

Er resten mij echter nog enkele vragen.

Veelal wordt er om de naam van de ftp-server gevraagd. Als ik zelf een server aan maak,
kan ik dan willekeurig een naam kiezen, of moet ik dan ergens een website zoeken die deze dienst aanbied ?

Kan ik met een FTP-Server ook gewoon een bepaalde map of mappen delen ipv een online account ??
En zo ja, hoe zit het dan met de naam ? Wordt dat dan ftp.(ipadres).nl ???

Als iemand mij kan helpen...alvast bedankt !

Tijmen :cool:

Cerberus FTP-server is een heel gemakkelijke tool om mappen van je hardeschijf publiekelijk te maken.
Als ik zelf een server aan maak, kan ik dan willekeurig een naam kiezen, of moet ik dan ergens een website zoeken die deze dienst aanbied ?
Ik snap niet precies wat je hiermee bedoeld, namen zijn namelijk niet nodig. Het driaat in eerste instantie allemaal om IP-adressen. Want ik neem aan dat je nog geen eigen domein hebt (bijv. www.domein.com).
Kan ik met een FTP-Server ook gewoon een bepaalde map of mappen delen ipv een online account ??
Ja. Met de meeste FTP-Server programma's is het een qwestie van mappen selecteren die je wilt delen, gebruikers die te mappen mogen openen toekennen en desgewenst beveiligen. Je kunt zo zelfs je hele hardeschijf delen.
En zo ja, hoe zit het dan met de naam ? Wordt dat dan ftp.(ipadres).nl
Een domein naam doet niets anders dan het doorsturen naar een bepaald ipadres. Als je een domein hebt kun je bijvoorbeeld instellen dat ftp.jouwdomein.nl geforward moet worden naar ftp://jouwip. Het is dus niet automatisch zo dat, zodra je een ftp-server aanmaakt, deze toegankelijk is via een subdomein als: ftp.jouwdomein.nl.

Ik zou in eerste instantie helemaal afstappen van het 'naam-idee'. Het gaat aanvankelijk alleen om ip-adressen. Ik raad je aan om Cerberus FTP Server te downloaden. Dit is een heel gemakkelijk maar toch erg goed programma.

Verder nog: als je een router hebt vergeet niet poort 21 te forwarden naar jou lokale ip-adres.

Suc6 ;)

Je benadert een ftp server op een van de volgende manieren door de onderstaande regels in de adresbalk van je browser in te typen.

ftp://212.13.1.1. Hier vul je dan het ipadres van de betreffende server in.

ftp://212.13.1.1:2021. Hier vul je dan het ipadres van de betreffende server in, voorzien van een poortnummer, als dit zo staat ingesteld in de router voor de ftp server. Als je geen poortnummer opgeeft, wordt de standaard poort 21 gebruikt.

ftp://ikbeneenftpserver.nl. Hier vul je het webadres van de betreffende server in.

Hoe wordt het webadres van een ftp server nou aan een ipadres van een server thuis gekoppeld? Middels een doorverwijzing.

Ga naar www.no-ip.com en maak daar een gratis account aan. Daar kies je een domeinnaam voor je doorverwijzing, bijvoorbeeld ikbeneenftpserver. Je kan ook een achtervoegsel kiezen, bijvoorbeeld myftp.info. Het webadres waarmee je ftp server benaderd kan worden is dan ikbeneenftpserver.myftp.info. Geef bij de instellingen het ipadres van je server op.

Kijk naar de bijlage. Verander port 80 redirect in web redirect, geef je ipadres op en eventueel (als je dat zo hebt ingesteld in je router) het poortnummer.

In plaats van www.no-ip.com kan je hetzelfde doen bij www.dot.tk. Daar kan je dan bijvoorbeeld een www.ikbeneenftpserver.tk verwijzing maken. Geef ook hier in de instellingen het ipadres van de server op.

Bijlagen

• no-ip.jpg
    no-ip.jpg
    48,1 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan