FTP poort in Speedtouch510

Status
Niet open voor verdere reacties.

henry128

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2004
Ik heb Win2kPro en dacht dat het wel leuk zijn om iemand wat bestandjes te laten uploaden bij mij. Dus heb ik Titan FTP server ge-installeerd.
Mijn PC zit achter een Speedtouch 510 ADSL modem/router.
Het lukt echter niemand om bij mij in te loggen. Enig leeswerk verricht enzo. Het schijnt dat ik in de NAPT Tabel van het modem de FTP poort 21 moet "forwarden" naar de Titan configuratie.
Ik moet daarvoor echter eerst een statisch IP adres hebben. Volgens mij is dit het adres dat de DHCP server in het modem uitdeelt aan mijn PC. Nu komt dan de vraag (eindelijk...) dit adres blijkt altijd hetzelfde als ik mijn IP configuratie opvraag. Hoeveel statischer moet het worden: 10.0.0.150 is altijd mijn PC-adres. Is er dan niet een tweede instelling in het modem die ik eerst moet veranderen om dit portforwarden zinvol te proberen?. Ik heb gezien dat er al heel veel te lezen valt over de Speedtouch....(hoe zou dat toch komen?)
Alle reacties zijn welkom. Tweede vraag: is er een gebruiksvriendelijker ethernetmodem waar iemand een merk van kan noemen? Bedankt alvast!

10.0.0.150:21
Heb je dat al gedaan.
Dus dat bij de portforwarding in jou router.

Dank voor je reactie. Dit Speedtouch modem heeft vanacht de geest gegeven , dus ben ik vanaf vandaag trotse eigenaar van een nieuw SMC modem/router.
Gelukkig nog steeds hetzelfde probleem: ik ga opnieuw lezen hoe ik die poort 21 moet forwarden.
Nog een vraag.. gaat elk (in-en uit-) FTP verkeer over port 21 of worden er na tot standkoming van een geslaagde verbinding meer poorten ge-opend.?
En bemoeit het besturingssysteem ( Win2k) zich niet met de toegangsrechten als iemand in logt?

groet

Poort 20 moet ook openstaan voor FTP

Het grote topic.
Kijk hier maar eens bij.
En poort 20 moet niet open voor ftp hoor.
Alleen poort 21 is voldoende, heb ik ook en werkt perfect.

Dank voor jullie reacties.Ik ga dat topic nalezen
Inmiddels heb ik "ontdekt" dat in het modem SMC 7204 een eigen FTP server draait...dat zal wel de reden zijn dat mijn domein niet aktief wil worden.. die poort 21 is voor de eigen server gereserveerd...

Als je al zover bent dan ben je er bijna.
Die ftp in jouw router dat klopt. Dat moet zelfs.
Daar kun jij het ip-adres van jou pc inzetten waar de ftp op draait. dus als jou pc ip 111.111.1.1 heeft dan zet je dat er in.
Nummers zijn maar als voorbeeld hoor.

Geplaatst door puppie
Het grote topic.
Kijk hier maar eens bij.
En poort 20 moet niet open voor ftp hoor.
Alleen poort 21 is voldoende, heb ik ook en werkt perfect.
Hebben ze mij zeker voorgelogen ;) Poort 21 is van buiten naar binnen. Wil je zelf een server draaien (Van binnen naar buiten) dan zal nummertje 20 toch echt open moeten staan tenzij dat in het bij de server anders is geconfigureerd natuurlijk. Maar da's wel lastig voor mensen die bij je willen inloggen.

Aangezien ik de discussie heb veroorzaakt....
Dit las ik op 't net. Hoop dat die luitjes zich niet vergissen.
http://www.serverautomationtools.com/pubs/sattools/john_on_automation/ftppassive.html
Dus Port 21 is de FTP-command port (voor Passive EN Active FTP) en Port 20 is de z.g Data Port die alleen gebruikt wordt voor Active FTP. (komt zelden voor, achter een router moet altijd PASV FTP gebruikt worden)(= Passive Mode dus)
Dat is tenminste wat ik eruit haal. Het is laat,dus morgen zal ik het nog eens lezen.

groetjes

Geplaatst door henry128
Aangezien ik de discussie heb veroorzaakt....

O, het is geen discussie, hoor. Jij hebt een vraag en die kan door meer Helpmijers worden beantwoordt waarbij iedereen af en toe wel iets leert. Kijk, Puppie zegt dat zijn FTPserver goed draait ZONDER 20 open te zetten. Ik wist niet eens dat dat kon.. Maar ik ben de laatste om te beweren dat dat niet zou kunnen want als hij dat zegt, dan IS dat gewoon zo. Bij mij werkt dat echter niet. Het is dus eerder verbazing van mijn kant. Sorry Pup, ik wil jouw verstand van zaken absoluut niet in twijfel trekken :-)...

Overigens heeft deze thread weer een aantal interessante linkjes opgeleverd. Zowel van Puppie als van jou.

Hier nog ff bericht:
Het is gelukt hoor: de poort 21 heb ik geforward en de draait de FTP server!
Jongens bedankt

groeten

alleen poort 21 of ook stiekum.....

Het wil maar niet lukken om mijn router/modem te forwarden en mijn pc 1 vast ip adres te geven. Ik wil graagEFTP gebruiken met port 21.
Ik heb adsl van planet en xp-pro met sp2 Thomson/alcatel speedtouch 510 v4.0.

Ik heb het volgende gedaan:

Ik heb eerst een vast ip adres gemaakt : via mijn netwerkverbindingen, LAN1 eigenschappen dan via TCP/IP eigenschappen , IP 10.0.0.201 , Subnetmasker 255.255.255.0 ,
gateway 10.0.0.138 en ik heb ook de voorkeur DNS ingevuld als 10.0.0.138
Dit zijn ook de gegevens die in de handleiding staat die bij de speedtouch is geleverd.

Het forwarden van de modem: ik heb de volgende url gebruikt
http://www.portforward.com/routers.htm
http://www.portforward.com/alcatel/st510-portforwarding.htm

Ik ben naar de instellingen van mijn speedtouch gegaan via NAPT settings heb ik de volgende gegevens ingevuld: Protocol TCP, Inside ip-adres 10.0.0.201, inside port 21, Outside ip-adres op 0 laten staan en outside port 21 ingevuld. En alles opgeslagen.

Nu kan ik wel bestanden ophalen bij iemand anders maar men kan niet bij mij wat ophalen dan geeft deze steeds een foutmelding? Moet ik nog een of andere poort open zetten misschien dat de firewall van windows nog wat blokt?

Wie kan mij verder helpen.

ik dacht dat ik deze topic gesloten had....???(omdat mijn vraag dankzij dit uitstekende forum opgelost was)
nu ja; indien nog van toepassing:
er moet behalve poort 21 nog enige datapoorten open staan ; poort 21 is alléén de FTP commando-poort. Ik moest bijv poort 6000 t/m 6100 als datapoorten toewijzen (hoeveel mag je zelf weten) zodat het verkeer hierover kan lopen.
Gooi voor de zekerheid ook poort 20 open als dit niet helpt.
Verder kun je op een NTFS systeem ook nog soms moeilijkheden met de "rechten" krijgen.Kenmerk: mensen kunnen wel inloggen maar "zien" verder geen files. Kan je proberen op te lossen-als je weinig gebruikers hebt en die je goed kent- door ze een account op je computer toe te wijzen met minimale rechten. (voor anonymous lijkt dit me echt niks )

groetjes
henry128

Topic was niet gesloten. Dit kan alleen een moderator doen. Je kunt wel aangeven of de vraag beantwoord is maar desondanks kun je nog gewoon reacties toevoegen.
Dat verhaal over die NTFS systemen vind ik interessant. Wist ik niet. Heb ik dus weer iets om uit te zoeken.

Ja, 't verbaasde mij ook.Het verhaal komt van www.rhinosoft.com die een Serv-U FTP trial server aanbieden.In hun faq stond het.
Ik merk zelf dat het niet éénduidig is: meestal hebben mensen geen probleem van NTFS naar NTFS maar in één enkel geval wel...Die persoon komt wel binnen, maar ziet geen files.Ik heb hem een minimaal account op m'n computer toegewezen,maar dat hielp niks helaas.
Ga'k verder uitzoeken. Als ik iets nuttigs ontdek laat ik het weten en ik hoop jij (jullie?) ook.

:D
groetjes
Hans

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan