FTP server met Externe netwerkschijf van LaCie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Geert77

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2007
Hallo allemaal.

Ik heb een externe netwerk harde schijf aan geschaft van het merk LaCie, type Ethernet Disk Mini Gigabit 320GB.

Deze schijf heeft volgens mij de beschikking over internet functionaliteit.

Verder heb ik een sitecom router.

Welke stappen moet ik nemen om vanaf een externe locatie, bestanden te dowloaden en uploaden. Het liefst zonder dat daar een softwarepakket op geinstalleerd moet worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Heb je er geen FTP software bijgekregen?
Overigens zal niets werken zonder software.:rolleyes:

Heb je er geen FTP software bijgekregen?
Overigens zal niets werken zonder software.:rolleyes:
maar ken je dan niet gewoon met filezille te werk gaan of een andere ftp programma
? volgens miij moet dat niks uitmaken. :o

Ik heb de vraag ook eens bij de leverancier van de netwerkschijf gesteld. Hieronder volgt de correspondentie:

Vraag aan fabrikant:
Geachte heer/mevrouw,
In de specificaties van de harde schijf staat dat de schijf beschikt over FTP-functionaliteit.

Is er een handleiding hoe ik de schijf in kan zetten als FTP server?

Antwoord van fabrikant:
Bedankt voor uw correspondentie.

FTP is nodig om bestanden naar de aangemaakte SHARES te zetten. Het is niet mogelijk om het om te zetten naar een FTP Server.

Wedervraag aan fabrikant:
Mijn de bedoeling was eigenlijk om de netwerkschijf van buiten het thuisnetwerk te benaderen.

Hiervoor heb ik een Sitecom Router.

Is dit wel mogelijk?

Antwoord van fabrikant:
ED Mini En access vanuit het internet.
Het gebruik van de ED mini via WAN (Wide Area network) zoals het internet, je zult de ED mini een Publiek IP adres moeten geven. In de meeste netwerk settings, zal de Router als Firewall dienen. Dit betekent dat het Publiek IP is toegewezen en geeft een Prive Ip adres aan je LAN (Local Area Network). De Firewall behoed de buitenwereld (de WAN) om jouw apparaten te zien in je netwerk. Dit Betekent dat je de ED mini of direct aansluit op je internet connectie, of via de aansluit en de Router instelt om "port forwarding"in te schakelen (aanbevolen). Het verwijderen van de Router zelf is niet aanbevolen, zeker als je meerdere computers op het internet hebt aangesloten. Met de meeste ISP (Internet Service Providers), is het nodig om een MAC adres te regsisteren. (mocht u informatie omtrent MAC adres nodig hebben, neem dan contact op met uw ISP).

Port Forwarding en DMZ zones zijn configuraties van een router die toegang verleent van het publiek. Indien nodig neem dan contact op met de fabriekant, omtrent de configuratie van de Router.

ook www.portforward.com is een vrij goede born qua router instellingen.

Met vriendelijke groet.

Het zou eigenlijk fijn zijn als ik een soort van stappenplan zou hebben, hoe dit probleem aan te pakken. Met de bovenstaande tekst kan ik eigenlijk niet helemaal uit de voeten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Kan ik dit installeren op mijn externe netwerkhardeschijf?

En kan ik de schijf dan benaderen van buitenaf zonder mijn PC thuis aan te zetten?

Het lijkt me erg complex.

Ik heb de image van Freenas gedownload en er een CD van gebrand. Vervolgens gereboot met de CD en gekozen voor installeren op HDD.

Maar dan krijg ik de mededeling dat de complete schijf geformateerd wordt.

Is het niet mogelijk om een deel van de schijf te gebruiken voor toegang op afstand?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan