ftp server opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbert1978

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 nov 2002
Ik wil graag een ftp server opzetten. Nu heb ik via xs4all een server name robbertd.xs4all.nl deze is volgens helpdesk van xs4all te gebruiken als adres voor mn ftp server.

De helpdesk zij al dat ik waarschijnlijk poorten moet openstellen in mn speedtouch 510 modem. Ik zij toen dat ik daar wel uit zou komen. niet dus...

Bij Advanced staat NAPT, daar doe ik nieuw, tot zover gaat het goed. Ik hoorde zoiets dat ik bij inside ip ip adres moet invullen. Is dit gewoon wat er bij ipconfig als ip adres staat? En wat moet ik bij outside ip zetten?

Poorten die volgens mij voor ftp opgengezet moeten worden zijn poort 20 en 21. Nu staat er inside port en outside port? moet ik dan bij inside 20 en bij outside 21 invullen ofzo?

En welk ftp server programma is een goede die vrij simpel is?

Hey Robbert,

Voor beginners vind ik http://www.cerberusftp.com/ Cerberus FTP server redelijk simpel.

Het lijkt me handig dat je die, of een andere FTP server programma eerst installeert, voordat je met je netwerk apparatuur gaat stoeien.
Pas als je het pakket geinstalleerd en actief is, weet je natuurlijk pas of er een eventueel probleem ligt bij je netwerk apparatuur instellingen.

Als je het FTP server pakket geinstalleerd hebt, en meent actief te hebben, kun je eerst gaan testen of het intern werkt. Dit doe je door op de PC waar de FTP server op draait, een FTP verbinding te maken binnen die eigen computer (localhost / IP 127.0.0.1 ). Dit kan met elke FTP client.
Als dat eenmaal werkt, mag je er redelijk zeker van zijn dat je FTP server ook van buitenaf benaderbaar mag zijn. Dit kun je met kenissen, of ons, of met jezelf testen als je ergens anders op internet gaat.

Als dat nog niet blijkt te werken, dan zou je je modem/router kunnen gaan configuren. Met het zogenaamde NAT geef je aan welk Extern IP adres en poorten doorgesluisd moeten worden naar je binnen IP adres en poorten. Mocht je echter maar 1 PC als server gaan gebruiken binnen je netwerk, dan raad ik je aan DMZ techniek te gebruiken als je modem/router dat ondersteund.
Met DMZ zet je alle standaard inkomende/uitgaande verkeer direct door naar die ene PC, zodat je verder niet moeilijk hoeft te gaan doen met instellingen.

Met ipconfig kan je inderdaad zien welk IP adres jouw FTP server computer heeft. Dit is inderdaad het interne IP adres waar je naar toe moet verwijzen. FTP gebruikt standaard poort 21. Maar afhankelijk van de instellingen voor het verzenden/ontvangen van bestanden ook random poortnummers.

Mocht je bij een van de dingen hulp nodig hebben, moet je hier maar een gil geven.

Inside IP is het adres van de computer waar de server op draait. Of: als je er nog een router tussen hebt staan, het adres van de router. In het laatste geval moetj eook nog regels aanmaken in je router.

Je moet in je modem 2 NAPT entry's maken: 1 voor poort 20 en 1 voor poort 21. (20 schijnt nog niet eens nodig te zijn... vraag 's aan Puppy)

Bij outside port hoef je niks in te vullen tenzij je een vast ip van je provider hebt. Die kun je daar dan invullen maar dat hoeft niet.

Er zijn veel FTPservers. Zelf vind ik Quick 'n Easy erg gemakkelijk maar er zijn er veel meer.
Kijk http://ftp.pagina.nl/ hier ook maar 's voor informatie.

Geplaatst door Robbert1978
Ik wil graag een ftp server opzetten. Nu heb ik via xs4all een server name robbertd.xs4all.nl deze is volgens helpdesk van xs4all te gebruiken als adres voor mn ftp server.

De helpdesk zij al dat ik waarschijnlijk poorten moet openstellen in mn speedtouch 510 modem. Ik zij toen dat ik daar wel uit zou komen. niet dus...

Bij Advanced staat NAPT, daar doe ik nieuw, tot zover gaat het goed. Ik hoorde zoiets dat ik bij inside ip ip adres moet invullen. Is dit gewoon wat er bij ipconfig als ip adres staat? En wat moet ik bij outside ip zetten?

Poorten die volgens mij voor ftp opgengezet moeten worden zijn poort 20 en 21. Nu staat er inside port en outside port? moet ik dan bij inside 20 en bij outside 21 invullen ofzo?

En welk ftp server programma is een goede die vrij simpel is?

Bij Outside IP laat je 0.0.0.0 staan
Inside port vul je in het poortnummer dat opengezet moet worden.
Outside port vul je hetzelfde poortnummer in.
Vervolgens druk je op apply.etc.

Kijk wel goed uit waar je bezig bent want even doen is hier niet van toepassing.Ben het eens met de opmerking van Raceman !

Ik heb nu cerberus ftp server gedownload en geinstalleerd. als ik in mn eigen adresbalk in IE ftp://10.0.0.5 intyp dan krijg ik inderdaad de diriectory die ik ingevuld heb. HEb aan iemand anders gevraagd of die erop komt dat lukt niet.

Ik heb in mn modem poort 20 en 21 open gezet.

Ik weet niet of het ermee te maken heeft dat ik aan mn modem, die dus ook al router is nog mn oude router heb gezet, omdat ik op mn laptop draadloos internet heb en deze dus nu als accespoint gebruik. Ik heb in mn oude router de dhcp server uitgeschakeld. Moet ik nu daar ook nog poort 20-21 openzetten? Zo ja hoe doe ik dit, ik heb een Linksys BEFW11S4

Op de draadloze linksys zit een mogelijkheid om DMZ in te stellen.
Ga via de browser naar de configuratie van de linksys, en dan het advanced tabblad, daar zit een tabblad DMZ tussen. Daar kan je 1 IP adres invullen. Geef daar het interne IP adres op van de FTP server.

Vreemd. Ik meende dat ding uit m'n hoofd te kennen. Helaas heb ik hem nu niet bij me waar ik zit.

Ik heb echter wel wat screenshost van het apparaat op internet opgezocht. En daar staat overal bij het "advanced" gedeelte een tabblad "DMZ Host". Ik vind het daarom raar dat hij bij jou niet weergegeven wordt.

Oke het werkt nu, ik heb ISS (zit in windows) gebruikt dat werkt wel goed.

Ik heb op mijn server fotos van mn vakantie gezet, maar als iemand dus naar mn server gaat dan duurt het super lang voordat ze de fotos zien, omdat de fotos zo'n 1-1,5 mb per stuk zijn en er zo'n 300 opstaan.

Is hier iets op te verzinnen zonder de fotos te verkleinen?

Nee, via FTP niet. Zoals je aangeeft zijn je bestanden groot, en die zal iemand dus binnen moeten halen, dat kost tijd. Ik ga er daar wel bij vanuit dat het JPEG foto's zijn, die al redelijke gecompressed zijn met behoud van redelijke kwaliteit.

Via het WEB kan je wel eerst een verkleinde foto vertonen, en als iemand dan een grote versie wil zien, kan die het aanklikken.
Ook zoiets kan je combineren met een gebruikers login systeem.
http://gallery.menalto.com/ tref je zo'n programma aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan