FTP server via XP Professional

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pietth

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
40
We willen hier in ons bedrijf(je) een ftp opzetten voor uitwisselen van bestanden.

Op onze server staat windows XP professional geïnstalleerd. Hier zit blijkbaar een ftp server ingebouwd die ik ongeveer heb kunnen activeren via de gegevens van Microsoft.

Ik kan nu reeds vanop een andere computer via het internet toegang krijgen op de ftp. Maar er zijn nog enkele probleempjes:

  1. Ik kan enkel dingen van de server naar een andere computer kopiëren maar niet andersom.
  2. Ik zou ook graag een paswoord op de ftp hebben en dit liefst per map, zodat elk project zijn eigen beveiligde map heeft waar enkel de personen die betrokken zijn bij dat project toegang tot krijgen.
  3. Op de server staat Norton Internet security geïnstalleerd. Verder wordt de server regelmatig geupdated. Ik vroeg mij af of dit veilig genoeg is aangezien op een ander deel van de computer al onze bedrijfsbestanden staan.

Alvast bedankt!

Pietth
 
Die FTP server is eigenlijk bedoeld voor het laten functioneren van IIS, weet niet of die nu zo uitgebreid is.

Waarom geen volledige FTP server, een gratis FTP server is FileZilla, maar ook CuteFTP, BullitProof b.v. doen het truukje, alleen zijn die niet gratis.
 
Ziet er niet slecht uit.
Is zoiets (FileZilla) goed te beveiligen?
 
Stomme vraag misschien maar wat is het verschil tussen de Client en de Server?
 
Dat IS het verschil, de server serveert en de cliënt is de gast ( in dit geval ), de eerste configureer je voor gebruik door anderen van je bestanden die je aanbied, de gast mag die downloaden.
 
Ik heb filezilla geïnstalleerd en er een beetje met geëxperimenteerd.

De client is niet moeilijk. Ik heb hierin een aantal ftp sites ingebracht die ik momenteel gebruik en het werkt perfect. Tot zover al een ongelofelijke ontdekking. (ik gebruikte tot nu IE 7 en de windows verkenner).

Met de ftp server heb ik nog wel wat problemen.
Ik heb de windows professional ftp laten staan. (inloggen via het ipadres van de computer).
Nu heb ik hieronder een aantal submappen geplaatst en groepen en gebruikers aangemaakt met een paswoord. Ik veronderstel dat de gebruikers nu met hun paswoord moeten inloggen.
Maar wanneer ik in de client het ipadres van de computer bij host invul en vervolgens de naam van de gebruiker met zijn paswoord dan wil de client geen verbinding tot stand brengen.
Wanneer ik inlog zonder naam of paswoord dan zie ik alle mappen zonder lees of schrijf beperkingen.

Blijkbaar doe ik nog iets verkeerds om de mappen te beveiligen maar ik weet niet goed wat.
 
Ikke niet snap.:shocked:

Een cliënt is de gast, de host is de server, die dien je te installeren en daar de rechten te configureren voor de compjes of gebruiker die er gebruik van mogen maken, nu praat ik universeel voor FTP severs.

Die "host" kun je bereiken door diverse progjes als FTP cliënt zoals IE of i.d.
 
Misschien heb ik mijn vraag niet goed gesteld.
Filezilla bestaat voor zover ik weet uit 2 delen de Client en de Server.
De Client mag je vergeten. Die snap ik.

De Server niet.
Ik veronderstel dat je daarmee de toegang tot de ftp regelt.
Maar eerst moet ik weten wat de host is van de ftp.
Ik heb die via windows professional opgezet (zie link in eerdere post). In Filezilla heb ik dan via shared folders een link gelegd naar de ftp onder windows professional.
de host is het ip adres van de computer.
Die kan ik ook bereiken dmv de client via het internet.
Of is de host via filezilla anders dan deze via windows professional?

Probleem is nu dat ik de host die ik via windows professional (ip adres computer) heb opgezet niet kan beveiligen in Filezilla.
Ik heb in de hoofdmap (c:\Inetpub\ftproot\) een aantal submappen gezet.
Elk van die mappen stelt een project voor dat door een beperkt aantal mensen mag geconsulteerd worden.
Via Filezilla server heb ik dan ook groepen en gebruikers aangemaakt waar bij ik de optie wachtwoord heb gebruikt.
Ik veronderstel dat je nu in die specifieke map zou moeten kunnen inloggen met dat wachtwoord. Maar dat lukt mij dus niet.
Als ik via de client inlog (via een andere computer dan de computer waarop de ftp staat) dan wil hij geen verbinding maken. Als host vul ik het ip adres van de computer in maar dat is misschien fout. Als ik nu gewoon anoniem inlog dan zie ik toch alle mappen onder c:\Inetpub\ftproot\ zelfs zonder kopieer of delete beperkingen.

Ik zou de mappen graag willen beveiligen maar dat lukt mij dus niet.
Ik hoop dat ik het nu iets begrijpelijker heb geformuleerd.
 
Die iis is misschien te beveiligen? daar weet ik niets van.

Maar binnen het netwerk kun je gewoon via het ip adres op de andere computers komen, die mappen zou je dan apart moeten beveiligen via de eigenschappen ervan en het tabblad beveiliging.

Maare, probeer je nu via het eigen netwerk die FTP te testen?
Dat kan ipp niet, alleen via een testsite zoals deze kun je dat doen in je eigen netwerk.
Of via de dns naam of ip adres met poortnummer.

Gebruik je ook een poort die geforward is in de router?

Heb je er ook een dns aan gehangen? eventueel gratis hier te verkrijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan