ftp-server windows vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

rogier12

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2012
Hallo, ik heb een klein vraagje. ik heb namelijk een oude laptop, en best wel veel muziek... nu dacht ik, als ik nou een ftp-server draaiende krijg, dan kan ik mooi alle muziek op die oude laptop zetten, en vanaf de server afspelen op mijn nieuwe laptop. (kan dat eigenlijk? muziek meteen vanaf de ftp-server afspelen?) maar nu heb ik een vraagje, want ik heb filezilla helemaal ingesteld zoals op internet stond, en toen met een andere laptop geprobeerd om erin te komen.

eerst heb ik het met mijn laptop geprobeerd via windows verkenner, en toen nog op een andere laptop met filezilla client. geen van beide werkt.

mijn plan is dit:
ftp-server op oude laptop, daar veel muziek en al mijn bestanden enzo op, de ftp server zo instellen dat die lokaal bereikbaar is. (via internet hoeft/kan niet, want ik heb namelijk wifi van de haven, en kan die router niet portforwarden, en het is niet nodig :P )

ik denk dat mijn plan op zich haalbaar moet zijn, maar ik krijg het niet helemaal werkend, ik kan mijn ftp server gewoon niet vinden. of moet ik nog iets in de router van het lokale netwerk instellen ofzo?

ik gebruik op mijn oude laptop waar mijn ftp-server op moet komen windows vista(als het makkelijker is, er staat ook ubuntu 12.04 op), de pc die de ftp-server moeten kunnen benaderen draaien windows 7 of hoger.

bij voorbaat dank!
mvg Rogier12

Probeer Netdrive eens op de Vista laptop. Daarmee kun je een schijfletter toekennen aan je ftp schijf en vervolgens kun je die in het netwerk delen.
Mbt Filezilla,... dat zou moeten werken.
Heb je wel je home dir ingesteld?
En de firewaal?
Probeer anders eerst even om lokaal via de command line de ftp te benaderen dan merk je meteen of er iets geblokkeerd wordt
start
uitvoeren
cmd
ftp open 192.168.1.100
Vervang het ip adres door het lokale ip adres
dan krijg je een vraag om user en en wachtwoord

Andre@home, ik heb een vraagje, moet je als je een ftp server alleen lokaal wilt gebruiken ook portforwarden in je router of niet? Net drive zal ik ook nog een keer proberen :)

Ik heb gekeken naar netdrive, kan je daar een ftp server mee maken, of alleen mee benaderen?

Laatst bewerkt:
Nog een klein vraagje: ik heb namelijk een beetje gegoogled, en mij lijkt het persoonlijk handiger om de ftp server op ubuntu te draaien, maar is daar ook filezilla server voor beschikbaar, want dat kon ik niet op google vinden.

Mijn vraag in het kort: is filezilla server(dus niet de client) ook beschikbaar voor ubuntu 12.04, of zijn er mogelijkheden voor?

Filezilla servers is er alleen voor Win. Ik zie weinig over draaien onder Wine onder Ubuntu.
Vaak zie ik als alternatief:
http://unix.stackexchange.com/quest...lezilla-server-alternative-gui-based-in-linux

Zolang je de ftp lokaal VOOR de firewall van de router gebruikt (binnenshuis dus even plat gesteld) hoef je nog geen port forwarding te doen als je geen 2e router gebruikt.

Netdrive; onder windows kun je normaal van een ftp lokaal een schijf letter maken, met Netdrive kan dat wel... en vervolgens kun je die weer delen in het netwerk... Dan is dus die ftp als netwerkdrive beschikbaar voor bijv het streamen van muziej... anders moet je dat voor een FTP voor elkaar zien te krijgen.. lijkt me een stuk lastiger...

andre@home, oke :D voor dat muziek streamen weet ik sowieso niet, en mijn broer komt over een week of 2 ff kijken, die heeft er ervaring mee...

ik ben ook benieuwd wat ongeveer de down/upload snelheid is? zeg maar als 1 laptop op de ftp server zit, en beide laptops (de laptop die de ftp-server draait, en de laptop die benaderd) vol bereik van de wifi hebben. de schijf snelheid van de ftp-server is 5200 rpm, en die van mijn andere laptop ook wel, of hoger. want is dan ongeveer de download/upload snelheid?

groeten rogier12

Geen idee, gewoon effe testen.
Vaak kun je de snelheid beperken via een instelling vd ftp server software.

hallo, het is nog steeds niet gelukt om die ftp-server werkend te krijgen... ik ben nu wel zo ver dat ik, op de pc waar de server op draait, ook in windows verkenner de server kan benaderen, en dan zie je in filezilla ook wel zo'n log dat je echt in de server zit... maar ik krijg het maar niet voor mekaar om ook in die server te komen vanaf mijn andere pc, iemand een idee hoe dat kan?

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een firewall?
Kun je de pc met ftp wel ping via ip adres?

hallo andre, bedoelt u dan vanaf mijn nieuwe laptop naar het lokale ip van mijn oude(met ftpserver) pingen? dat heb ik geprobeerd, en dan is dit het resultaat:
C:\Windows\system32>ping 127.0.0.1

Pinging 127.0.0.1 with 32 bytes of data:
Reply from 127.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=128

Ping statistics for 127.0.0.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

het ip adres van de oude laptop is 127.0.0.1

alvast bedankt :D

het ip adres van de oude laptop is 127.0.0.1
Iedere pc heeft ook dat ip adres, een lokaal adres...
Je moet dus naar het externe adres pingen van de oude.
op de oude testen wat dat is:
Start
uitvoeren
type daar: cmd
krijg je een dos venster en type dan
ipconfig /all
of
ipconfig
Dan komt daar iets te staan als:
Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : home
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80..........
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.25
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.254
Ik zou dus op de nieuwe dan
ping 192.168.1.25
moeten doen...
Nu jij...met jouw adres

Als je draadloos werkt moet je uiteraard het ip adres van de wifi kaart vd laptop hebben... verder alles hetzelfde.

Laatst bewerkt:
oke, super super bedankt! ik kom nu in ieder geval in mijn ftp-server... verkeerd ip adres dus...
nu het volgende probleem... ik krijg de error: 425 Can't open data connection fot transfer of "/"
mijn server is ingesteld om te luisteren naar de poort 2121, die heb ik ook geopend in mijn firewall van mijn oude pc. ik had ergens gelezen dat je honderd poorten open moet zetten ofzo, maar welke, of heb ik dat verkeerd gelezen?

Je "moet"...
* zoveel mogelijk de standaardinstellingen gebruiken (als je er niet zo veel van weet...)
* de home directory in filezilla server instellen (daar waar je de map hebt ingesteld). Anders is de root v/d ftp server niet bekend voor die gebruiker.

ik heb zoveel mogelijk standaard instellingen, en ik heb een home directory.... maar ik krijg dus de melding dat die de mappenlijst niet kan versturen... ik krijg dit: 425 Can't open data connection for transfer of "/"

"/" is mijn homedir...

ik kan dus wel in mijn server komen, maar ik kan mijn mappenlijst niet ontvangen.... overigens heb ik inderdaad bijna alles op standaar staan, ik heb alleen de poort gewijzigd naar 2121, en heb ingesteld dat die naar het ip 10.0.1.2 luistert, anders doet die het niet :(

super bedankt voor al uw hulp!!! het is gelukt!!! ik heb in de instellingen gezocht, en ik zag ergens port range, en die heb ik nu op 2120 tot 2121 gezet, dus dan gebruikt die blijkbaar alleen maar poort 2121, en die stond open in mijn firewall, dus nu lukt het!! heel erg bedankt!

okeoke, volgende probleem.... ik heb dus een homedir aangemaakt: ftp-root, en die staat op c-schijf, nou staan mijn documenten op de d-schijf, en nou wil ik het liefst ook nog een externe hdd toevoegen h-schijf... als ik in de ftp-root map gewoon snelkoppelingen naar die schijven toe zet doet die het niet goed, want dan gaat die de snelkoppeling downloaden... en nou kan ik wel mijn d-schijf als homedir zetten, maar dan kan ik niet bij de h-schijf en vice versa... hoe moet ik dat doen dan?
ik heb wel in filezilla beide schijven toegevoegd aan mijn gedeelde mappen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan