FTP vanbuiten af benaderen mogelijk op deze manier?

• Onderwerp starter Onderwerp starter mirp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mirp

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jun 2010
Hallo!

Ik ben voor school met een project bezig waarin ik ook een FTP server moet draaien.
Dit is helemaal gelukt binnen het netwerk (192.168.0.0) .
Nu zit dit netwerk aangesloten op een Linksys ISR en deze via een switch op een ADSL lijn.
Op de switch zitten ook nog 4 anderen netwerken.
Is het mogelijk om van buitenaf, dus zeg maar mijn huis computertje te verbinden met de FTP die ik op school heb draaien?
wat is hier voor nodig?
Om het iets duidelijker te maken heb ik even een topologie gemaakt in packet tracer.

Alvast bedankt!

topologie.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog afgezien van of de school het op prijs stelt dat je een FTP-server daar draait (ik zou daar als beheerder van het schoolnetwerk NOOIT mee akkoord gaan) gaat het niet werken als je niet alle routers kunt beheren die tussen jouw thuisnetwerk en je ingerichte FTP-server staan. Als je geen gaten kunt maken in de firewall én geen portforwarding kunt doen op die tussenliggende routers (die op je school dus), dan houdt het op.

Tijs.

de porten van de ADSL lijn zijn allemaal open volgens mij. omdat niemand in precipe die ADSL gebruikt.
het is puur voor projecten en niet voor internet gebruik.

Downloaden met usenet kan gevoorbeeld ook gewoon.
En dit kan niet met het Officieele draadloos netwerk van mijn school.

Zoals jij het in je plaatje voorstelt zit noch de switch, noch de Linksys rechtstreeks aan Internet. Overigens ga ik ervan uit dat je niet een switch maar een modem bedoelt (je hebt rechts ervan ADSL aangegeven).

Anders moet je inderdaad maar een de ip-adressen gaan invullen die aan de LAN-kant en WAN-kant van toepassing zijn op de verschillende apparaten die je in je diagram laat zien.

We zijn/horen het wel,

Tijs.

als ik op mijn server naar mijnip.nl ga krijg ik dit ip te zien: 80.61.161.184

Die informatie zegt niet veel. Pas als in het Status tabblad van de Linksys WRT300N dat ip-adres als WAN/Internet adres staat, dan dan is het mogelijk, omdat je over de Linksys wél wat te zeggen hebt en aanpassingen kunt doen én de Linksys op dat moment een directe Internet-verbinding heeft. In dat geval staan hier aanwijzingen hoe je FTP werkend kunt maken d.m.v. portforwarding etc.

Overigens zou ik nog steeds overleggen met de systeem-/netwerkbeheerder of die wel akkoord is met een FTP-server die vanaf Internet bereikbaar is. Zoals gezegd zou ik het nooit toestaan, maar misschien denkt men daar op jouw school anders over.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan