Hoi Iris,
Ik ben je niet vergeten hoor, integendeel!
Terwijl Marjanne prettig haar baantjes trekt, heb ik de patiënt eens diep in de ogen gekeken.
- Het blijkt uit de link dat de "Full image background" eigenlijk een "Partial image background" is. Dat verandert de zaak (c.q. mijn vorige suggesties) en vraagt om een wat andere benadering.
- En, hm, de patiënt blijkt niet erg van de meewerkende soort: regelmatig probeert ie m'n blik te ontwijken. Het is niet even ergens een z-indexje bij zetten om het menu benaderbaar te krijgen, het zit veel complexer in elkaar...
- Daarom heb ik de patiënt al een paar keer geopereerd, waarna ie steeds wat tijd nodig had om bij te komen. Maar ik zal 'm eerst helemaal ontleden en dan hopelijk weer beter in elkaar schroeven!
Eén van de complicaties is, dat de pagina-patiënt niet de enige patiënt is. In zijn onmiddellijke omgeving beweegt zich de familie Internet Explorer, waarvan de familileden uiteenlopende ziektekiemen met zich meedragen en regelmatig van een gepast antibioticum voorzien moeten worden.
- Ging het alleen om een goede oplossing volgens de standaarden, dan was de pagina "betrekkelijk eenvoudig gecompliceerd" en "best te doen".
- Maar met de familie IE erbij, de generaties (6), 7, 8 en 9, wordt het een ander verhaal: dan moet de pagina met kunst- en vliegwerk opgebouwd worden, en is de pagina "waarschijnlijk met geavanceerde trucs uiteindelijk toch wel klein te krijgen".
De valkuil waar je in gestapt bent? Te veel tegelijk willen en/of te veel op Dreamweaver vertrouwen, denk ik.
Bij een meer dan gemiddelde css-opbouw, zoals hier het geval is, moet je stapje voor stapje werken en steeds op alle mogelijke manieren testen. Dan kom je de bottlenecks één voor één tegen, en zijn ze nog beheersbaar. Achteraf, met een in principe "af" zijnde pagina, zijn ingrepen veel moeilijker: omdat alles met alles te maken heeft en het kaartenhuis kan gaan schudden op zijn grondvesten...
Dreamweaver heeft voor zover ik weet een aantal "click and play" methodes aan boord, die standaard pagina's aardig kunnen bedienen. Maar als het wat ingewikkelder wordt, moet je eigenlijk precies weten wat DW achter de schermen doet (soms erg onhandig of onoverzichtelijk), en zo nodig in de broncode ingrijpen.
Zonder Dreamweaver of een andere WYSIWYG html-editor, met alleen maar broncode voor m'n neus, heb ik daar geen last van: fouten veroorzaak ik zelf.
Tot zover voorlopig,
wordt vervolgd!
CSShunter

Inderdaad is het zo, dat veel sites een opbouw hebben waarin de pagina's in een mapje
/html/paginanaam.html zijn ondergebracht.
Bij iris is dat niet het geval, daar zitten de pagina's allemaal rechtstreeks in de "root" (de hoofdmap). Kijk maar:
www.marjannetimmer.nl/biografie.html
Wat er daar speelt, is dat bv. in Firefox3.6 de links van het menu helemaal niet lijken te bestaan: als je er met de muis overheen gaat, krijg je geen aanwijs-handje, en bij klikken gebeurt er niets. Het lijkt alsof er een glazen wandje tussen zit: je kunt er wel naar kijken, maar je kunt ze niet aanraken. - Het glazen wandje is in de laagjesopbouw van de pagina op de een of andere manier een onzichtbare tussenlaag, die boven het laagje van de menu-links staat.
Probleem is: waar zit dat laagje, kan je er van af komen, en zo ja, hoe dan? - Daar zijn we nog even niet achter.
Groetjes, CSShunter