functie aanmaken met selecteerbare variabele

Status
Niet open voor verdere reacties.

obiku

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Indien je in access een msgbox gebruikt in je code, dan wordt er een een selectie venster getoont waarin je kan kiezen wat voor soort buttons je in je msgbox wilt gebruiken.

Hoe kan ikzelf zo een selectie venster laten tonen in een functie die ik wil maken. In die functie wil ik de gebruiker uit een 4 tal opties laten kiezen voor 1 variabele. Ik heb al op diverse manieren gezocht op google, maar krijg niet een juist antwoord op mijn vraag. Ik krijg alleen links naar uitleg hoe een functie werkt.

Je wilt de gebruiker uit 4 opties laten kiezen? Dat riekt naar een Userform, die je (modaal) op het scherm zet gedurende de uitvoering van de functie, waarna je de aangeklikte optie verder verwerkt. De standaardknoppen uit een dialoogvenster zijn volgens mij daarvoor onbruikbaar.

Nee, ik wil echt een functie schrijven. En als ik die functie zo op zet dat er tijdens het intikken van de functie aanroep een dropdown vester ontstaat waarin er een value geselecteerd kan worden, dan kan ik deze functie later waarschijnlijk in een andere database gebruiken.

I zal even een klein voorbeeld geven
Code:
Function IsLoaded(strObject as string, strName As String) As Integer
  IsLoaded = SysCmd(SYSCMD_GETOBJECTSTATE, strObject, strName)
End Function

In dit geval zal deze functie altijd met de juiste waarde voor strObject moeten worden aangeroepen, Geldige waardes zijn A_FORM, A_REPORT, A_QUERY of A_MODULE. Nu moet ik dus altijd voor strObject één van deze waardes juist invoeren. De dag van schrijven weet ik dat nog wel, maar over een jaar...... is dat nog maar de vraag. M.a.w. als ik deze functie aanroep in mijn code in tik, zou het handig zijn als ik zodra ik op de plek van strObject kom een dropdown te zien krijg waarin ik de juiste waarde kan selecteren.
Dit gebeurdt ook zodra je in je code msgbox("Prompt", in tikt. Dan krijg je na de eerste , een selectie box.
Natuurlijk kanik de functie ook meerdere keren opnieuw schrijven en de naam van de functie iets aanpas, maar als de functie groter wordt wordt dat steeds lastiger.
Misschien vraag ik wel iets onmogelijks, omdat dit alleen mogelijk is bij ingebouwde functie's

Misschien als je er een Class object van maakt, dat je wat meer in de buurt komt van wat je wilt, maar een dropdown box maken in een functie kan je vergeten. Daar heb je toch echt een formulier voor nodig. Met Class modules heb ik nog niet zoveel ervaring; misschien dat iemand anders daar meer mee doet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan