• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie Aantal.als - verwijzing naar cel bij criterium werkt niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ytos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ytos

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Ik heb ooit een normeringsberekening-sheet gemaakt. Hierbij kan op basis van een aantal waarden (hoogste cijfer, gewenst gemiddelde en een reeks fouten) een gemiddeld cijfer worden uitgerekend. Ik wil deze sheet nu uitbreiden, om meer inzicht te krijgen in de gegevens per klas. Eén van de dingen die ik wil kunnen weergeven is het aantal onvoldoendes in een reeks cijfers. Dat lukt met de functie =aantal.als(waarde;criterium) en wel als volgt: =aantal.als(A1:A32;"<5,5").

Het gaat fout als ik het criterium 5,5 wil vervangen door een celverwijzing. Doel daarvan is dat je soms een heel cijfer (5) en soms een cijfer met twee decimalen (5,49) als onvoldoende wilt definiëren. Eigenlijk is het cijfer onvoldoende dus een variabele. Ik ging er vanuit dat ik een verwijzing naar die cel A20 kon maken op de volgende manier: =aantal.als(A1:A32;"<A20")

Die optie werkt echter niet. Ik heb ook de volgende opties geprobeerd:
=aantal.als(A1:A32;"=<A20")
=aantal.als(A1:A32;<A20)

Kan iemand mij vertellen waarom het in deze functie niet mogelijk lijkt om het criterium te laten verwijzen naar een cel? Of nog beter: heeft iemand een oplossing?

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.

Ytos

Probeer deze eens :

Code:
=AANTAL.ALS(A1:A33;"<"&A20)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan