• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functie met verwijzing op goede manier doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Ik zit met het volgende:

In Excel heb ik een tabel met waarden a1, b1, c1, op rij 1;
a2, b2, c2 op rij2,
etc

nu wil ik deze waarden transponeren met referentie (= teken) binnen 1 kolom. Dus ik wil a1, b1, c1, a2, b2, c2 onder elkaar zien, alles in 1 kolom. De standaard transponeer functie werkt niet want dan wordt de hele tabel getransponeert.

In bijlage staat wat ik wil in kolom F. Maar deze heb ik nu handmatig ingevuld. Simpelweg deze lijn doortrekken werkt niet want dan denkt Excel kolom A10 te moeten pakken ipv kolom A4.

Iemand die hier een formule (die door te trekken is), heeft?

Ik hoor het graag.

Bijlagen

Opties (invullen in F1 en doortrekken naar onder):
Code:
=INDEX($A$1:$C$10;1+INTEGER((RIJ()-1)/3);1+REST(RIJ()-1;3))

=VERSCHUIVING($A$1;INTEGER((RIJ()-1)/3);REST(RIJ()-1;3))

=INDIRECT(ADRES(1+INTEGER((RIJ()-1)/3);1+REST(RIJ()-1;3)))

Laatst bewerkt:
Opties (invullen in F1 en doortrekken naar onder):
Code:
=INDEX($A$1:$C$10;1+INTEGER((RIJ()-1)/3);1+REST(RIJ()-1;3))

=VERSCHUIVING($A$1;INTEGER((RIJ()-1)/3);REST(RIJ()-1;3))

=INDIRECT(ADRES(1+INTEGER((RIJ()-1)/3);1+REST(RIJ()-1;3)))

ik heb alle 3 de opties geprobeerd maar krijg als resultaat #NAME?
zie bijgevoegd screenshot

Bijlagen

• 2019-05-21_8-48-46.png
    2019-05-21_8-48-46.png
    45,7 KB · Weergaven: 47
Als je een ENGELS-talige versie hebt moet je natuurlijk geen NEDERLANDS-talige formules gebruiken...

Via bijgevoegd voorbeeld gaat vertaling automatisch.

Bijlagen

Als je een ENGELS-talige versie hebt moet je natuurlijk geen NEDERLANDS-talige formules gebruiken...

Via bijgevoegd voorbeeld gaat vertaling automatisch.

Dank !
Wel even een vraag: ik heb de brontabel doorgetrokken en de functies ook. De Index functie gaat na rij30 fout, de andere 2 blijven werken. Weet jij misschien waarom dat is?

zie bijlage.

Bijlagen

Omdat het ingestelde bereik in de INDEX van A1 tot C10 loopt... (=30 waarden). Dit is ook de oorzaak van de #REF waarover je spreekt in post #6.

De 10 (of 4) even veranderen in 1000 of zo en probleem is opgelost...

Laatst bewerkt:
Omdat het ingestelde bereik in de INDEX van A1 tot C10 loopt... (=30 waarden). Dit is ook de oorzaak van de #REF waarover je spreekt in post #6.

De 10 (of 4) even veranderen in 1000 of zo en probleem is opgelost...

nogmaals hartelijk dank. Het viel me op dat bij gebruik van de OFFSET functie, je deze extra handeling niet hoeft te doen. Voor mij dus een betere (robustere) optie.

Misschien, maar OFFSET is "volatile" en herberekent bij iedere keer dat Excel een herberekening nodig vindt, ook als geen van de cellen van OFFSET gewijzigd zijn. INDEX doet dat alleen als er in de broncellen iets verandert.

Dan kan, maar functies als VERSCHUIVING en INDIRECT zijn zogenaamde 'volatile' (vluchtige) functies binnen Excel die bij elke wijziging in de werkmap herberekend worden. Als je dus VEEL van deze functies in een werkmap hebt kan deze erg traag worden. Wat dat betreft is INDEX dan beter.

Edit: JK was me voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan