Functie ObjectVerzenden -> aangepaste tekst?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Is het mogelijk om met deze functie in de tekst die je in de standaarde-mail zet, bepaalde zaken uit de database te halen? Dat je bv. het recordnummer of de waarde uit een of ander veld automatisch in de begeleidende e-mail zou kunnen laten komen?

Je zult handmatig de messagetext moeten bouwen uit de gewenste componenten. Afhankelijk van waar je de functie aanroept is de informatie die je wil mogelijk beschikbaar.

Code:
dim mijntext as string
mijntext = "hoi het recordnr is: " & [RecordID] & ". graag actie"

Ik neem aan dat recordid hier verwijst naar een veld waarin deze informatie beschikbaar is. Vervolgens geef je "mijntext" door aan de functie en kun je de informatie zo meesturen.

Waar vind je dat? Ik heb al zitten zoeken in VBA, maar ik kan het gewoon niet gevonden krijgen. Ik ken wel totaal niets van VBA...

Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je eerst uitleggen of de data er al is en welke data je verstuurd? Het is namelijk afhankelijk van hoe je een en ander doet. Het is zeer moeilijk om van afstand te zien wat en waar mensen bezig zijn :)

waar wordt "sendobject" (ObjectVerzenden) aangeroepen en hoe? In een macro? zo ja, is deze dan geplaatst onder een knop van een form? De informatie die je wil moet namelijk uit de context komen en die kan ik niet zien.

Stel je hebt een recordset genaamd "myRec" en die wil je doorsturen maar in de mail wil je de inhoud van het eerste veld laten zien kun je daarbij met [myRec.Field1]

Ik heb een macro gemaakt achter een knop, die niet meer doet dan een bepaald formulier als PDF in een mail versturen. Daar is op zich geen probleem. Bij ObjectVerzenden kan je echter ook een bericht in de e-mail sturen en die zou ik willen bepalen aan de hand van de waarde in een bepaald veld, bv. een datum of zo, iets heel simpel. Maar ik weet dus niet hoe ik vanuit Access in die code geraak die je hierboven laat zien. Ik weet wel de VBA-knop staan, maar daar word ik niet wijzer uit. Ik kan via VBA ook wel de knop vinden die ik heb aangemaakt, maar ook dan vind ik niks verder...

@tomswaelen Onnodig quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Als je een macro gebruikt, kun je via de knop geen VBA aansturen en omgekeerd. Je moet dus kiezen wat je wilt gebruiken. Als je een nieuwe knop maakt en geen actie kiest, maar gelijk annuleert, kun je via de gebeurtenis <Bij Klikken> een actie maken die gestart wordt als je op de knop klikt, wat meestal gebruikelijk is. Die code het wampier als voorbeeldje voor je klaargezet. Heemaal compleet ziet die code er dan zo uit:

Code:
Private Sub cmdMailen_Click()
Dim MijnText As String
     MijnText = "Het recordnr is: " & Me.RecordID & ". " & VbCrLf & "Graag actie."
End Sub
Hierbij heb ik dus een knop gemaakt met de naam cmdMailen.

ergens heb je in je VBA zoiets staan (dit is de engelse versie):

DoCmd.SendObject acSendNoObject, "mijn.pdf", acFormatPDF, "henk@pietje.nl", , , "titel","tekst in de body" , False

boven deze lijn kun je een variabele aanmaken en hier mee gaan werken. deze variabele stuur je dan mee op de plaats waar nu "tekst in de body" staat.

bijvoorbeeld kun je het zo aanpassen

Code:
dim bodytekst as string
bodytekst = "de datum is nu: " & now()
DoCmd.SendObject acSendNoObject, "mijn.pdf", acFormatPDF, "henk@pietje.nl", , , "titel",bodytekst , False

Dat bedoel ik dus; ik weet niet waar ik die 'ergens' moet zoeken.

Ik kan in VBA de knop (Test) vinden die ik gemaakt heb, maar daar zie ik niet meer staan dan:

Code:
Private Sub Test_Click()

End Sub

Als ik daar dan DoCmd.SendObject acSendNoObject, "mijn.pdf", acFormatPDF, "henk@pietje.nl", , , "titel","tekst in de body" , False

tussen plak, zegt hij dat hij het object DoCmd niet kan vinden.

Amateuristisch en waarschijnlijk geweldig idioot, maar ik ken er echt niets van. :o Ik besef wel dat ik die code niet zomaar kan plakken, maar ik had een andere foutmelding verwacht, dat hij bepaalde velden niet kan vinden omdat die niet bestaan in mijn tabel bijvoorbeeld.

Volgens mij kun je met de parameter acSendNoObject geen bestanden verzenden; net een testje gedaan (met een wel correct pad+bestandsnaaam) en ik kreeg wel een mail, maar geen bestand. En dat is logisch, want je geeft aan: Send No Object.... Bovendien is dat commando SendObject volgens mij bedoeld om een Access object te versturen, niet een willekeurig bestand. Daarvoor moet je een Outlook sessie openen, en een mailtje componeren met een bijlage.

Ik heb mijn voorbeeld gecopieerd van microsoft site en een beetje gegokt :) Het ging er mij meer om waar en hoe het commando wordt aangeroepen. Anders wordt het moeilijk aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan