• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie pakken van waardes om automatisch in te vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bolscher

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 okt 2015
Beste forum gebruikers,

Ik ben een student van 18 en loop momenteel stage.

Toevallig vroeg mijn stagebegeleider me of ik wist hoe je ervoor zorgt dat wanneer je in de aan de linkerkant getoonde tabel alleen het volgnummer veranderd en dat de rest van de gegevens daar verspringen naar wat de formule uit de tabel aan de rechterkant haalt.

Mijn gedachte was verticaal zoeken, en ik heb met verscheidene internet handleidingen geprobeerd dit werkende te krijgen zonder enig resultaat dusver.

Ik ben me er ook niet zeker van of deze functie hier überhaupt toe in staat is, maar Excel meldt dat de zoekwaarde ontbreekt. Ik vul in : =Vert.Zoeken(zoekwaarde,($D$2:$D$4)) alleen dan ipv de tekst zoekwaarde heb ik al een aantal cellen geprobeerd.

Dit is geen poging 'doe aub m'n huiswerk' maar ik ben zelf onervaren wat betreft Excel en dit soort functies omdat ik ze nog nooit nodig heb gehad.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg was en iedereen alvast bedankt voor het lezen en wellicht reageren!

In B3 =vert.zoeken($B$1;$D$2:$S$4;2;0)
In B5 =vert.zoeken($B$1;$D$2:$S$4;3;0) etc

Druk op <F1> voor de werking van vert.zoeken.

Heel erg bedankt, de F1 functie werkt helaas niet 'Help van Office.com wordt geladen' tot in het oneindige...

Het enige wat nu nog mis gaat is het vak M2, wanneer ik een getal invoer wordt het omgezet naar een datum (?).
8888 wordt bijvoorbeeld 1-5-1924.
Dit is niet de bedoeling en ik kan zo snel niet herleiden waarom dit gebeurt, aangezien er geen formule in het vak zelf staat en mocht een andere formule het doen, waarom dan alleen het vak M2?

Dit is dus het geval, bedankt voor het al gegeven antwoord en bij voorbaat dank aan degene die hierop het antwoord weet :D

De ingevulde onzin voor de rest is puur voor het testen van de tabel, dit is wel een serieuze vraag.

Laatst bewerkt:
M2 is opgemaakt als datumveld: 1-5-1924 is kennelijk de 8888e dag vanaf 31-12-1899....
Oplossing is het veld opmaken als getal (of als "Algemeen").

Ja ik merk dat M2 opgemaakt is als datumveld maar het probleem is dat ik dit niet weg krijg.
Dit voornamelijk omdat ik überhaupt niet weet wat dit veroorzaakt, wanneer ik het veld simpelweg leeg maak en een ander getal probeer krijg ik (natuurlijk) een andere datum.
In andere vakken kan ik geen functie herleiden naar het veranderen van M2, mocht dat een reden kunnen zijn.

Kortom; M2 is opgemaakt als datumveld, dat moet niet alleen ik weet niet wat het veroorzaakt en daardoor ook niet hoe het op te lossen. Simpel verwijderen en een opnieuw invoeren verandert de opmaak van de cel blijkbaar niet.

Bedankt voor de reactie dit is het laatste stukje wat ik moet weten :d

selecteer M2, durk op Ctrl + 1
selecteer tabje "Getal"
klik op "Standaard"

Voor de help:
klik op "Zoeken"in het scherm dat je ziet en waar de verwijzing staat naar Office.com en selecteer "Help voor Excel" onder "Inhoud op deze computer"

Laatst bewerkt:
Cel M2 selecteren > rechtermuisknop > celeigenschappen > getal > instellen op standaard.

In Excel 2007 heb ik op de Start tab in het lint in het midden een keuzelijst waarin je standaardgetalnotaties kunt kiezen.

Iedereen die gereageerd heeft hartelijk dank mijn vraag is opgelost en alles werkt naar behoren.

Er kan een slotje op dit topic de vraag is beantwoord, nogmaals dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan