• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functie SOM werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Als ik een (lange) reeks getallen wil optellen, gebruik ik de functie SOM.
Soms geeft deze functie als resultaat nul, terwijl alle waarden die moeten worden opgeteld niet nul is.
Daarom ben ik genoodzaakt om de waarden handmatig op te tellen: "=X1+X2+X3+X4+X5..."

Omdat ik soms reeksen heb van honderden waarden, is deze methode erg tijdrovend!
Inmiddels heb ik al gevonden, dat je dan een matrixformule moet gebruiken.
Die ziet er dan ongeveer zo uit:
{=SOM(--(X1:X1000))}
Dat scheelt een boel typewerk!

Het lukt me echter nog niet om op deze manier de SUBTOTAAL-functie te gebruiken.
Ik wil graag ook het resultaat weten van de opsomming, als ik ga filteren.
Normaal doe je dat met een formule als:
=SUBTOTAAL(9;X1:X1000)

Hoe kan ik deze formule omzetten in een matrix, zodat het resultaat niet nul is?

Tekst en cijfers door elkaar?
Plaats een voorbeeld document.

aanvulling

De waarden zijn gelinkt uit andere werkbladen, die ook weer uit ander werkbladen komen.
De cellen zijn alle 'standaard'; en worden dus niet (altijd) gezien als een getal.

Op een ander forum (tweakers) heb ik het trucje van de matrix gezien. Daar wordt twee keer min (min keer min is plus!) toegepast. Dat werkt uitstekend met de functie SOM.

Maar ik wil dezelfde truc toepassen met de functie SUBTOTAAL.

Bestanden kan ik helaas niet bijvoegen. Het betreft vertrouwelijke informatie en vele links; zodat je honderden bestanden zou moeten bijvoegen.

De celeigenschap standaard zegt niet over de inhoud van een cel. Als het getallen en tekst door elkaar zijn dan zijn dan werkt de functie SOM() gewoon. En zou je geen matrixformule nodig hebben.

Bestanden kan ik helaas niet bijvoegen.
Tuurlijk wel. Een representatief voorbeeldje is zo gemaakt.

Hulpkolom ernaast zetten en alle getallen met 1 vermenigvuldigen?

Greetz/Excelbat

voorbeeld bijgevoegd

Even aan het knutselen geweest.

Zie de formule in cel T568.
De waarde is nu 1.111. (Met de gewone SOM-functie =SOM(S4:S567) levert het slechts 282 op.

Als je gaat filteren, bijvoorbeeld op Bakker, dan wil ik graag, dat het subtotaal wordt weergegeven (in N1).
Met matrix-SOM blijft dat 1.111, maar ik wil graag, dat er (als ik goed geteld heb) 49 komt te staan.
De formule =SUBTOTAAL(9;S4:S567) geeft slechts 10 weer.

Bijlagen

Je gebruikt tekst en getallen oor elkaar. Dit is vrij eenvoudig te zien door de tekstuitlijning uit te zetten. Getallen staan dan rechts in de cel tekst links. Waarom is een gedeelte gekoppeld aan een extern bestand en een gedeelte niet?
Als alles uit het gekoppelde bestand komt maak er dan dit van:

PHP:
=iferror(--'C:\Users\hba018\Dropbox\02 LaVaCo Logistics\05 facturen\uitgaand\02 AIR\AIR-003\[factuuroverzicht LaVaCo AIR-003.xlsb]factuurgegevens'!U14;0)

Laatst bewerkt:
@Excelbat / VenA

@Excelbat:
Sorry, ik had jouw optie nog niet geprobeerd.
Het leek me te gemakkelijk...

@VenA:
Dankjewel voor de optie!
Nog niet alles is gelinkt, omdat het bestand nog 'in process' is.

Code:
=somproduct((--s4:s567)*subtotaal(3;verschuiving(s3;rij(s1:s564);)))

Laatst bewerkt:
Werkt uitstekend he?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan