• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie somkleur niet aanwezig in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerrit999

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2012
Hallo,

Ik heb excel 2007 en wil graag de getallen in cellen met bepaalde kleuren optellen. Echter, Excel beschikt niet over de functie SOMKLEUR o.i.d. Hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar?

Alvast bedankt voor de moeite.

Erwin

Tel de voorwaarden, waaraan de kleur is gekoppeld, op.

Dit kan met:

1. filter in combinatie met subtotaal
  2. som.als
  3. somproduct
  4. draaitabel

Laatst bewerkt:
Hoi Oeldere,

Dank voor je reactie. Ik voer de kleur handmatig in, dit wil ik ook blijven doen. Er zijn verder geen voorwaarden waaraan de kleur is gekoppeld.

Erwin

Misschien dat je de kleuren automatisch moet laten maken.

Maar met een Excel (voorbeeld)bestandje, ontdaan van gevoelige info, wordt je vast beter geholpen.

Hoi Oeldere,

Ik heb er een voorbeeld bij gedaan, waarbij ik op de vraagtekens de functie SOMKLEUR wilde gebruiken, die dus niet in mijn Excel zit. Ik kan de kleuren niet automatisch laten maken omdat ze niet afhankelijk zijn van een getal of voorwaarde.

Met groet,

Erwin

Bijlagen

Je kan wel op kleur sorteren, maar een formule die naar kleur kijkt is er niet. Wellicht dat er wat in vba voor valt te schrijven.. maar je kan beter met voorwaardelijke opmaak je kleur automatisch laten baseren op een waarde (zet je overal een hulpkolom voor bijv. 1 = blauw, 2 = rood, etc. en dan kan je met een som.als functie tellen via die waardes in je hulpkolom.

Met VBA kan dat wel, maar

ik vraag me af of je dat hiervoor moet inzetten.

Koster1984 geeft je de duw in de goede richting met voorwaardelijk opmaak.

Waarom gebruik je kleuren, zonder daar een logisch verband in te leggen.

Als dat verband er wel is kun je dus ook op de voorwaarde selecteren.

Bedankt iedereen.

Ik kan het inderdaad proberen met een waarde, dan maak ik een hulpblad in een ander vel, dat zou eventueel kunnen werken. Maar dan nog moet ik wel de functies kunnen vinden. In excel (mijn versie, 2007) is niks te vinden van functies als SOM.KLEUR of SOM.ALS. Ze staan er gewoonweg niet in. De functies die in het voorbeeld van Pasan worden gebruikt, zijn niet beschikbaar bij mij.

Waar kan ik overigens de voorwaardelijke opmaak vinden? Ik kleur de cellen nu in met het 'emmertje' onder het tabblad lettertype.

Gerrit,

druk eens op (linker) Alt + F11.

Je komt dan in de VBA Editor en daar zie je dat er in het bestand van Pasan twee functies zijn gemaakt.

Hoi Haije,

Ik zie de functies inderdaad, ik vrees alleen dat dat iets boven mijn excelvaardigheden gaat :). Maar ik ga dan nu eerst proberen om een bestand te maken waarbij ik een voorwaarde invul. Deze wil ik dan aan een kleur koppelen. Staat er een standaardfunctie in excel waarbij de kleur aan een voorwaarde wordt gekoppeld?

Met groet,

heb in jou voorbeeld bestand de module geplaatst en op het werkblad een korte uitleg geschreven

Bijlagen

Hoi Pasan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga hier de komende dagen mee aan de slag, hoop dat ik er dan uitkom. Ik wil je nog wel laten zien dat het aantal dagen in jouw opzet ook niet weergegeven wordt bij mij. Zie hiervoor bijgevoegd jpg-bestand. Is dat geen probleem wanneer ik de code kopieer?

voorbeeldkleuren.jpg

Erwin

Gerrit999/Erwin,

je moet wel de macro's activeren anders werken de functies van Pasan niet!

Opgelost! Ik ga met jullie hulp aan de slag. Ik laat weer van me horen zodra ik eruit ben (of niet) Bedankt voor alle moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan