• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie: somproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedemorgen,

=SOMPRODUCT(--($A$2:$A$500=G2);--($B$2:$B$500=H2);--($D$2:$D$500))

Gisteren heb ik een probleem gehad dat ik mbv. van bovenstaande formule op heb kunnen lossen. Dit is me gelukt na het vinden van allerlei informatie op de site van Contextures.

Wat de functie Somproduct doet begrijp ik wel maar mijn vraag over bovenstaande formule is wat de dubbele streepjes betekenen. (in deze formule tot 3 keer toe).
Ik weet dat je normaal gesproken deze formule als matrixformule moet invoeren met CTRL+Shift+Enter maar deze is blijkbaar geen matrixformule want ik kon hem normaal invoeren met Enter. Daarom dacht ik in eerste instantie dat de -- een soort vervanging zijn voor CTRL+Shift+Enter, maar dit blijkt niet het geval te zijn.

Kan iemand mij deze formule uitleggen ?

Bedankt,
Eric

De functie : =Somproduct () is in feite een "undercovered" matrix formule en zo zijn er nog een aantal.
Ze doet hetzelfde als een ordinaire matrixformule maar de ontwikkelaars hebben gezorgd dat je de formule niet moet bevestigen met Ctrl-Shift-Enter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan