functie "terug" met css?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansVol

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2007
Ik probeer in mijn site zo veel mogelijk css te gebruiken. Er is nog één punt waarop ik dat nog niet kon, de functie terug.
In de head staat:

Code:
<script type="text/javascript">
   function terug() {document.write('<p class="terug"><a href="#" onclick="history.back(); return false">terug<\/a><\/p>');}</script>
In de body staat waar gewenst:

Code:
script type="text/javascript">terug()</script>
Dat werkt goed. Maar is er een manier om ook dat met css te regelen?

ik denk het niet,
maar denk dat ik wel een andere oplossing met php weet,
je zet dan bij een link in de url wat de vorige pagina is.
dit is bijvoorbeeld pagina a.php:
PHP:
dit is pagina A, 
<a href='b.php?from=a.php'>ga naar pagina B</a>

en pagina b.php:
PHP:
dit is pagina B,
<a href='<?php echo $_GET['from']; ?>'>ga naar de vorige pagina</a>

heb je hier wat aan?

Ik probeer in mijn site zo veel mogelijk css te gebruiken. Er is nog één punt waarop ik dat nog niet kon, de functie terug.
In de head staat:

Code:
<script type="text/javascript">
   function terug() {document.write('<p class="terug"><a href="#" onclick="history.back(); return false">terug<\/a><\/p>');}</script>
In de body staat waar gewenst:

Code:
script type="text/javascript">terug()</script>
Dat werkt goed. Maar is er een manier om ook dat met css te regelen?

Nee aangezien dat javascript is compleet wat anders

functie "terug" met css

Dat Javascript en PHP geen CSS zijn snap ik.
Het gaat mij erom dat ik de site geheel met HTTP en CSS wil opbouwen. Ik heb gemerkt dat met CSS heel veel mogelijk is.
Dus liever geen andere opmerkingen/oplossingen, wie weet een "terug naar de vorige pagina functie" op te zetten met CSS.

Dat kan niet met css.
Aangenomen dat je ook geen frames gebruikt, kun je gewoon teruggaan met de Back-knop van de browser, of met alt+pijltje links.
Wat ook kan: als je steeds vanuit dezelfde pagina ergens aankomt, kun je 'n knop met Terug maken waar je de vorige pagina onder zet. Maar dat werkt dus alleen als je steeds op dezelfde manier ergens aankomt.

Ook al wil je liever geen andere oplossingen, toch maar even: php is fundamenteel anders dan JavaScript. php wordt op de server afgehandeld, dus in de browser komt nog steeds alleen maar html en css aan.

css

Jammer
Goeroeboeroe, je was juist degene die lovend sprak over een css/html site.

Als je PHP gebruikt, krijg je alsnog een puur HTML + CSS site, dat vertelt Goeroeboeroe hierboven al.

Het is alleen dynamisch, dat betekent dat de ene gebruiker andere HTML en CSS kan krijgen dan een andere gebruiker. PHP zie je uiteindelijk niets van terug, aangezien het wordt uitgevoerd voordat de pagina naar de client gestuurd wordt.

Sterker nog: ik spreek daar nog steeds lovend over. Maar dat wil niet zeggen dat je met html/css dingen kunt doen, waar ze niet voor bedoeld zijn.
html is puur voor de inhoud en om de structuur aan te geven
css is puur voor het uiterlijk (hoewel daar wel iets meer bij begint te komen)
Alles wat te maken heeft met echt actieve interactie kan niet met html of css, want daar is het niet voor bedoeld. Daar is JavaScript voor (in de browser) of php (op de server). (Of nog andere talen.)

Maar er is helemaal niets tegen JavaScript. Alleen wordt het heel vaak verkeerd gebruikt, en ook veel te veel voor simpele dingen waar css ook prima werkt.
Je kunt 't op twee manieren oplossen:
1) Gebruik gewoon JavaScript, maar als JavaScript uit staat, laat dan die hele knop niet zien. Je mag toch wel 'n beetje aannemen dat mensen, als ze in staat zijn JavaScript uit te zetten, ook wel de werking van de terug-knop van de browser kennen.
2) Gebruik gewoon php. Dat wordt volledig op de server afgehandeld, dus de site die in de browser aankomt is nog steeds volledig html en css. Dus volkomen toegankelijk voor zoekmachines, spraakbrowsers, enz.

Wat bijvoorbeeld ook niet kan met alleen html en css (tenzij je frames gebruikt, maar die zijn echt hopeloos slecht en verouderd) is het invoegen van hetzelfde menu (of wat dan ook) op dezelfde pagina. Als je 'n menu wilt invoegen, zodat je 't maar op één plaats hoeft te wijzigen in plaats van op elke pagina, moet je ook php of ssi gebruiken. Elke taal heeft gewoon z'n grenzen.

Edit: ik zie dat ErikBooy me heeft gekruist. Of ik hem.

Laatst bewerkt:
css

Allebei bedankt voor de hulp.
Weer wat geleerd, dankzij dit forum word ik nog steeds wijzer!
Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan