• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functie uit radargrafiek halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlieghertje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 aug 2021
Dag iedereen,

voor mijn thesis moet ik uit een radargrafiek een functieverband zoeken. Bijvoorbeeld y=a+bcos(theta+theta0). En dit zou ik uit de radargrafiek moeten bekomen zoals te zien in bijlage. ik denk dat het niet uitmaakt uit welke lijn hij gehaald wordt, maar prefereer toch de rode (6-8 m/s).
Het zou een enorme hulp zijn en een grote stap vooruit voor mijn onderzoek, alvast bedankt om te antwoorden!

Groet, Sebastian

Schermafbeelding 2021-08-12 om 21.51.48.png

Bijlagen

• Schermafbeelding 2021-08-11 om 13.09.12.png
    Schermafbeelding 2021-08-11 om 13.09.12.png
    85,9 KB · Weergaven: 17
bedoel je nu dat je enkel het plaatje hebt zonder de achterliggende data en dat je die op 1 of andere manier wilt aanmaken ?

Het lijkt me meer erop dat net als bij "normale" grafieken hij de formule van trendlijn hier ook graag tevoor schijn wil laten komen.
Bijvoorbeeld y=a+bcos(theta+theta0).
Dat staat in een thesis wel prima en geeft wellicht opties om te interpoleren of andere berekeningen te doen?
Zelf vind ik dat je bij het plotten van categorieën wel op moet passen met het leggen van een mathematisch verband, bij een bijvoorbeeld een onderliggende fysisch begrip lijkt me dat veel interessanter/logisch, zoiets als de toename van de luchtweerstand van een als f(snelheid v/d auto) om daar een verband tussen te modelleren. Je hebt dan met echte grootheden te maken en niet met categorieën.

Grappig en ik die gokte dat het de frekwentie voorstelde van windsnelheden en hun richting, waarbij je bv. kwasi geen storm zou krijgen vanuit het zuidoosten.

Het lijkt me meer erop dat net als bij "normale" grafieken hij de formule van trendlijn hier ook graag tevoor schijn wil laten komen.

Dit is inderdaad wat ik bedoel. de grafiek stelt een vergelijking voor tussen een regionaal en lokaalstation, waarbij de factoren (in het midden) het verband weergeeft tussen de opgemten snelhden (snelheid luchthaven = R * snelheid oosteroever).
voorlopig is het niet de bedoeling iets verder te doen met de formule als ik die bekom

Kun je niet op een aparte x-y grafiek met die rode (6-8 m/s) lijn uitzetten en Excel de trendlijn laten bepalen, waar je zelf nog kunt kijken welke methode de beste fit geeft volgens de opties die beschikbaar zijn binnen Excel? Wil je beter.... dan zul je toch naar een professioneler data verwerkingsprogramma over moeten stappen (zoals SPSS Statistics of R of R-Studio).
Die extra grafiek hoef je dan niet in je thesis te laten zien, maar maak wel een voetnoot aan zodat het transparant is dat je het via een andere weg verkregen hebt en niet rechtstreeks uit de radar plot, lijkt me wel noodzakelijk in een thesis om dat zo te doen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan